Coop har otte kritikpunkter af nyt dyrevelfærdsmærke

Coop kritiserer over for Folketinget, at regeringen, DF, Konservative og Liberal Alliance vil indføre et nyt dyrevelfærdsmærke.

Coop har skrevet et brev til medlemmerne af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, at dagligvaregiganten er modstander af et nyt dyrevelfærdsmærket, skriver Altinget.dk.

Mærket, som er en del af aftalen bag Landbrugspakken, er 'greenwashing', mener Coop. Udtrykket bruges ofte, når man præsenterer varer som bæredygtige - uden at de er det.

"Efter Coops opfattelse tangerer forslaget greenwashing uden tilstrækkelig sandsynliggørelse af effekt i forhold til dyrevelfærden i den danske produktion," skriver virksomheden til folketingsmedlemmerne.

Med det nye mærke vil kødet - i første omgang svinekød - få stjerner, alt efter niveau af dyrevelfærd. Kødet kan få op til tre stjerner.

"Det tangerer efter vores opfattelse vildledning at anprise et velfærdsniveau, der ikke adskiller sig væsentligt fra det, som størstedelen af den danske standardproduktion af svinekød i forvejen har forpligtet sig til at arbejde hen imod," skriver Coop til udvalget.

Mærket koster 17 mio. kr. at indføre og ventes i brug i detailhandlen om et år.

Coop ser otte problemer

  1. Mærkningsordningen er vildledende, fordi den anpriser et for lavt niveau af velfærd
  2. Mærkets krav svarer ikke til forbrugernes forventninger til god dyrevelfærd
  3. Økologi bør ikke slås sammen med frilandsproduktionen
  4. Mærket er i realiteten 3 mærker i ét og risikerer derfor at bidrage til mærkeforvirring
  5. Mærkningen bør også omfatte forarbejdet kød og foodservice sektoren samt forberedes til at kunne anvendes på kød og animalske produkter fra andre dyrearter
  6. Mærket risikerer at skævvride konkurrencen til ugunst for danske forbrugere
  7. Mærket vil ikke bidrage nævneværdigt til en udvikling af sektorens produktionsforhold i retning af markant forbedret dyrevelfærd
  8. Mærket vil kræve en omfattende kontrolindsats i primærproduktionen – potentielt også i udlandet

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.