Coops støttemælk i fare: Svært at sikre støtten til danske landmænd

Mejeriforeningen: Vi må respektere den måde, de enkelte mejerier afregner landmændene på.

Mandag 28. september var det planen at alle Coops butikker skulle være klar til at sælge en særlig ’støttemælk’ med en merpris, hvor merprisen skulle gå direkte til de trængte danske mælkeproducenter.

For Coop er det et kardinalpunkt, at merprisen på mælken kun kommer danske mælkeproducenter til gode, og at den ikke ender hos mælkeproducenter i andre lande end Danmark. Men Coop har svært ved at finde en model til fordeling af merprisen, som kun kommer danske mælkeproducenter til gode.

Mejeriforeningen siger ja, men på betingelser
Mejeriforeningen har sagt ja til at fordele pengene til de danske mejerier, fordelt efter størrelsen af indvejning. Men her stopper velviljen over for Coop så også. Til landbrugsavisen.dk sagde Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen i går:

»En enig bestyrelse i Mejeriforeningen mener dog, at vi er nødt til at respektere de vedtægter og afregningsmodeller, som de enkelte mejerivirksomheder har. Vi skal nok garantere, at pengene kommer ud til mælkeproducenterne, men vi er nødt til at respektere den måde, som virksomhederne afregner på,« siger Steen Nørgaard Madsen.

Det betyder, at Mejeriforeningen ikke vil blande sig i, om mejerierne fordeler støttekronerne kun til danske landmænd eller også deler dem med deres øvrige, udenlandske andelshavere.

Coop vil sikre danske mælkeproducenter
Det ærgrer Coop, der vil sikre, at støttekroneren går til danske landmænd.

”Coop er ejet af 1,5 mio. danske forbrugere. Og vi er gået ind i denne sag for at sikre, at vores medlemmer også i fremtiden kan få den danske mælk, de ønsker. Mejeriforeningen mener, at pengene skal deles med 9.000 mælkebønder i Tyskland, England, Belgien, Luxembourg og Sverige. Solidaritet er smukt, men her strider det mod hele hensigten i vores tilbud: At skabe en støtte til danske landmænd,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

”Vi synes, det er ærgerligt, at en så stor aktør (Mejeriforeningen, red.) ikke har modet til nytænkning. Det er jo ikke vores opgave at indrette støtteordninger efter andre branchers strukturelle forhold og udenlandske interesser. Tilbage står udenlandske kæder, der støtter udenlandske mælkebønder. Det får vi desværre ikke mere dansk mælk af i fremtiden,” siger Jens Visholm.

Den mælk Coop har planer om at stille i kølemontrene 28. september, skulle være en konventionel minimælk, hvor der er lagt en kr. på prisen, hvoraf de 80 øre skulle gå til danske landmænd og de resterende 20 øre til moms.

Kartonen er designet og klar til produktion i weekenden
Coops formål er at teste om forbrugerne er parate til at støtte på den måde og at bidrage til, at det også i fremtiden vil være muligt at købe dansk mælk.

Designet af den nye mælkekarton er klar, så kartonen kan sættes i produktion allerede i weekenden, så den første mælk kunne tappes den 27. september og være klar i butikkerne dagen efter.

En undersøgelse blandt forbrugerne, som Coop gennemførte tidligere i år, viser, at 73 procent er positive over for at betale ekstra til de danske mælkebønder.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.