Dansk Supermarked: Kun 300 kr. pr. måned til landmanden ved dyrere mælk

Både Coop og Dansk Supermarked afviser at følge Rema 1000 og hæve mælkeprisen, det ændrer for lidt lyder det.

Selvom Rema 1000 i dag har hævet prisen på en liter mælk med 50 øre, så afviser Dansk Supermarked og Coop at følge trop.

Begge kæder udtrykker en kæmpe sympati for den svære situation, som landbruget står i, men peger på at en mælkeprisstigning på 50 øre ikke betyder meget i det store perspektiv, hvor også svinebønder og frugtavlere også er presset på økonomien.

"Dansk Supermarked har lavet en hurtig hovedregning, der viser, at hvis vi ruller prissænkningen tilbage, så vil det betyde 300 kroner ekstra om måneden per gennemsnitlig dansk landmand, men det rykker jo ikke meget, når landbruget har en samlet gæld på cirka 350 milliarder," siger pressechef Mads Hvitved Grand og fortsætter.

"Hvis jeg var svine- eller frugtavler i Danmark, så ville jeg se på det, som Rema gør nu med interesse, og se om der også er en hjælpende hånd på vej til dem."

Coop: Markedskræfterne sikrer bæredygtighed

Han bakkes op af Coop:

"Vi synes, det er et rigtig fint og smuk initiativ fra Rema, men vores holdning er at bæredygtighed på lang sigt er at lade markedskræfterne bestemme, og derfor justerer vi ikke priserne op lige nu, men følger altså markedet," siger Fooddirektør i Coop Jens Visholm.

I Dansk Supermarked er man enige om at følge markedsprisen.

"Jeg synes det er fint, at Rema hæver prisen, men i Dansk Supermarked betragter vi det som et marketing stunt. Der er noget signalværdi i det, men om der er reel værdi i det er måske spørgsmålet. Vores hovedovervejelse er balancen mellem på den ene side at tage hensyn til vores leverandører og på den siden forbrugerne. Vi skal købe og sælge ud fra de bedste vilkår." siger Mads Hvitved Grand.

Ikke lege Robin Hood

Coop holder også fokus på forbrugerne og håber at det på lang sigt kan være med til at sikre bedre forhold for de danske landmænd.

"Det er håbløst, at en liter mælk skal koste under 5 kroner, men vores opgave er ikke at lege Robin Hood og omfordele vores kunders penge til erhvervsgrupper, når der er krise eller lave planøkonomi. Vores opgave er i stedet at fortælle kunderne om bæredygtighed og motiverer vores kunder til at vælge produkter med en højere værdi, som for eksempel, den fantastiske danske mælk. Over tid vil vi komme af med de mindst værdifulde produkter, fordi kunderne fravælger dem. Det er et langt sejt træk, men der er ingen kortsigtede løsninger og vi skal have forbrugerne med på rejsen," siger Jens Visholm.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.