Danske mælkeproducenter producerer stadigt billigere

Produktionsprisen på et kg mælk fortsætter med at falde, viser opgørelse fra LandboSyd.

Danske mælkeproducenter bliver stadigt mere effektive og fortsætter trenden med at producere for mindre.

Det viser en opgørelse som rådgivningsvirksomheden LandboSyd har foretaget i forbindelse med udviklingen af styringsværktøjet Cost4Milk. Et værktøj, som virksomheden har udviklet i samarbejde med Heden & Fjorden, som viser produktionsprisen på et kg mælk hvert kvartal.

De første opgørelser fra første kvartal i år viser, at brugerne af Cost4Milk kan producere et kg mælk for 2,35 kroner. Det er et fald på seks øre i forhold til den gennemsnitlige produktionspris på 2,41 kroner pr. kg fra regnskabsresultaterne fra 2015.

Det er især et fald i stykomkostningerne, som bringer produktionsprisen ned.

Gå til grænsen

I bestræbelserne på at sænke produktionsomkostningerne yderligere er det relevant at gå til normgrænserne i fodringen, mener kvægchef Thorkild Moos og fagchef for kvæg, Carsten Friis, begge LandboSyd.

»Vi er nødt til at lægge begrebet livrem og seler på hylden nu, for vi har ikke råd til det. Vi skal fokusere på basisbehov og fodre derefter,« lød deres råd til de fremmødte ved LandboSyds mælkemøde i Aabenraa tirsdag aften.

En skarpere udvælgelse af slagtekøer kan også give kolde kontanter og større produktivitet hos de køer, som får lov at blive.

I følge de to rådgivere skal en ko skal yde minimum yde 23,2 kg mælk, hvis den skal gøre sig fortjent til en staldplads ved en mælkepris på 1,85 kr. pr. kg og samlede daglige produktionsomkostninger på 43 kroner pr. ko.

»Hvis køerne performer dårligt, skal de ud. Ved at sænke belægningsgraden får man større og mere effektiv produktion på de køer, som bliver tilbage i stalden. I skal være skarpe på hele tiden at sætte de dårligste ud,« lød rådet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.