Dyreetisk råd vil kæmpe danske kalves sag

Kalveeksporten skal falde og flere jerseytyrekalve skal overleve, lød det fra Det Dyreetisk Råd på Kvægkongressen.

I bliver simpelthen nødt til at forholde Jer til kalveeksporten og jerseytyrekalvene, som møder boltpistolen som det første, når de er født.

Peter Mollerup, biolog og medlem af Det Dyreetiske Råd, var klar i sin replik til de danske kvægbrugere under debatten mandag på Kvægkongressen i Herning.

I 2017 vil dyreværnsorganisationerne og Det Dyreetiske Råd sætte fokus på de knap 33.000 spædkalve, som i 2016 blev eksporteret ud af Danmark til viderefedning, samt de tusindvis af jerseytyrekalve, som bliver aflivet straks efter fødslen.

»Jeg glæder mig over, at det økonomisk set går godt for kvægbruget, for så investeres der også i dyrevelfærden. Men jeg synes det er på tide, at vi gør noget mere for spædkalvene. Vi har rettet henvendelse til Jer og håber, at I vil hjælpe med at løse problemet,« lød det fra Peter Mollerup direkte henvendt til Gitte Grønbæk og Peder Philipp.

Peter Mollerup mente, at mere oplysning om dansk kalvekød kan flytte forbrugernes valg ved køledisken, så de vælger dansk.

Det fik Anders Levring, mælkeproducent med jerseykøer og formand for Dansk Jersey, op ad stolen.

»Vi er helt enige om budskabet og essensen, men vi kan ikke løfte opgaven alene. Du, Peter Mollerup, bliver nødt til at gøre din del af arbejdet i byerne for at gøre dansk kalvekød interessant. Vi har kalvene og viljen til at gøre dem til et lækkert produkt. Men når afsætningen halter, halter det også med at producere,« sagde Anders Levring.

Han lagde heller ikke skjul på, at han føler sig svigtet af andelsselskaberne i jerseykalvenes sag.

»Vi kunne fede 60.000 jerseytyre op, men slagterierne vil ikke betale for kødet uanfægtet at det har høj kvalitet. Vi synes ikke, at aflivning er sjovt. Vi gør det af nød. Vi vil så gerne fri af denne sag,« sagde han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.