Mælkeproducenten skal kunne betale sine omkostninger, og han skal have råd til at have et ordentlig liv.
Det mener flertallet af de adspurgte i en fransk forbrugerundersøgelse, som er gennemført for ’La margue du consommateur’, som distribuerer mælk til franske butikker.
48 procent af de 6.850 forbrugere, der deltog i undersøgelsen, er villige til at betale en pris for mælken, som giver landmanden 39 eurocent (knap tre danske kr.) pr. liter leveret mælk. Blot tre procent vil kun give en pris for mælken, som modsvarer den aktuelle franske mælkepris på 29 eurocent pr. liter.
Mejeriprodukterne, som ’La margue du consommateur’ lancerer i denne uge i 5.000 franske butikker, bærer sloganet »Who’s the boss?« og virksomheden lægger i sin markedsføring ikke skjul på, at man kun ønsker at fremme franske mejeriprodukter, som efterlader landmændene med en fair pris for produkterne.
»Det vil kun belaste husholdningsbudgettet med 30 kr. pr. person pr. år at købe vores nye mejeriprodukter, men til gengæld er man som forbruger med til at understøtte, at producenterne får en fair mælkepris, så de har råd til at have et liv,« skriver La margue du consommateur blandt andet.
’La margue du consommateur’ forventer at udvide afsætningen til 5.200 franske butikker og indvejningen af mælk fra kædens 50 mælkeproducenter forventes at stige fra 1,2 mio. kg til mellem 7 og 10 mio. kg om året.
Forbrugerne sætter foderplanen
Den franske mælke-distributør brugte også forbrugerundersøgelsen til at afdække, hvilke krav forbrugerne stiller til mælkeproducenterne.
96,2 procent svarede, at mælken skulle produceres af franske landmænd. 87 procent lagde vægt på, at køerne skal fodres uden GMO-fodermidler, og 84 procent ønskede, at køerne skal på græs mellem tre og seks måneder om året. 68 procent ønskede, at kløver og lucerne skal indgå i køernes foderration for at øge indholdet af omega-3 fedtsyrer.
Relaterede artikler
Kommentarer