FrieslandCampina fordobler halvårs-efterbetaling til 15 øre

Mejeriselskabet benytter igen af muligheden for at udbetale foreløbig efterbetaling.

Mælkeproducenterne i FrieslandCampina kan se frem til, at andelsselskabet udbetaler hele 15 øre i efterbetaling efter 1. halvår af 2015. Pengene udbetales i september.

Den foreløbige efterbetaling er en mulighed, som FrieslandCampina har i sine bestemmelser. Sidste år lød den foreløbige efterbetaling på 0,825 euro pr. 100 kg mælk, svarende til 6,16 øre pr. kg mælk.

Helt præcis betaler mejeriselskabet i år 2,018 euro pr. 100 kg mælk i halvårsefterbetaling. Det sker efter et 1. første halvår af 2015, som både gav et højere resultat, men også en stagnerende omsætning og faldende salgspriser, skriver FrieslandCampina i en pressemeddelelse.

»Vi var i stand til at hente gode resultater hjem i den nuværende usikre markedssituation. Det viser, at vores strategi siden 2010 ’route2020’ er en succes, med dens fokus på at opnå bæredygtig vækst og skabe merværdi. Takket være vores stærke markedspositioner og omkostningsreduktioner har vi til en vis grad kunnet kompensere faldet i den garanterede pris til andelshaverne. Og derfor er vi i stand til at kunne betale vores mælkeproducenter en foreløbig efterbetaling på lige over 2 euro,« udtaler administrerende direktør Roelof Joosten.

Med andre ord har det været en lavere løbende mælkepris, der især giver mulighed for at give 15 øre i efterbetaling på nuværende tidspunkt.

Voldsomt fald i mælkepris

FrieslandCampina mærker i den grad også opbremsningen på verdensmarkederne. Salgspriserne er faldet med 6,4 procent i årets første seks måneder og den garanterede pris, som mejeriselskabet hver måned melder ud, er faldet med 24,3 procent i forhold til samme periode sidste år.

Den garanterede pris adskiller sig fra Arlas ved at være baseret på estimater til indtjeningen, samt prisniveauerne fra konkurrerende mejerier i Europa, herunder Arla.

Ser man på den reelle afregningspris inklusive de individuelle tillæg for fedt, protein og laktose, samt eventuelle fradrag, så er den faldet med 17,3 procent fra 44,19 euro til 36,48 Euro pr. 100 kg. Det svarer i danske kroner til et fald fra 3,29 kr. pr. liter til 2,72 kr. pr. liter.

Prisen kan ikke direkte sammenlignes med Arlas, da der er forskel i reglerne for efterbetaling, renter på andelsbeviser og andet.

Usikker udsigt for resten af året

Den hollandske Arla-rival oplevede en stigning i mælkemængden på 1,8 procent og indvejede dermed 4,9 mio. kg. mælk i halvåret. Den samlede omsætning steg kun med 0,2 procent og endte på 5,6 mia. euro (42,13 mia. kr.). FrieslandCampina producerede 14 procent mere ost til supermarkeds-kæder og formåede at øge indtjeningen på disse produkter. Imidlertid faldt mængderne af mærkevareost med 6 procent. Det skyldes dog primært effekten af den russiske boykot. Så man bort fra virkningen herfra, steg salgsmængderne af mærkevareost med 0,5 procent, melder selskabet.

FrieslandCampina har også udskudt investeringer, ligesom Arla og andre mejeriselskaber har. Derudover har man iværksat flere spareprogrammer. Dertil kommer, at selskabet har været heldige eller dygtige med valutaeffekter af deres aktiviter med hele 23 mio. euro, hvilket også pynter godt på resultaterne for halvåret.

For resten af året forventer mejeriselskabet, at der fortsat vil være stigende mælkemængder, mens efterspørgslen kun vil stige meget lidt, på grund af den manglende efterspørgsel fra Kina og boykotten i Rusland.

»Disse effekter vil højst sandsynligt fortsætte med at lægge et betydeligt pres på salgspriserne på mejeriprodukter i andet halvår,« skriver selskabet og fastslår, at man ikke vil komme med nogen konkrete forventninger til det samlede års resultater.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.