Her sælges den danske mælk
Der blev i 2016 eksporteret danske mejeriprodukter for næsten 18 mia. kr. – en stigning på over en mia. kr. i forhold til året før. Især Kina bidrog til stigningen.

De danske mejerier og mejerieksportører hentede sidste år 17,935 mia. kr. hjem til Danmark, hvilket er 1,1 mia. kr. mere end i både 2015 og 2014.

Især ét land springer i øjnene, når man ser på eksportværdien til de enkelte lande, og det er Kina.

I 2016 satte eksporten hertil rekord med 1,187 mia. kr., hvilket er en forøgelse på 46 pct. i forhold til 2015, og siden 2006 er eksporten til landet tidoblet, idet den på daværende tidspunkt kun udgjorde 114 mio. kr.

Tallene stammer fra Mejeristatistikken for 2016, der netop er udkommet.

Tyskland fortsat suveræn

Eksporten har til langt de fleste lande været opadgående, og på det suverænt største marked, Tyskland, er eksporten øget fra 2,98 mia. kr. i 2015 til 3,25 mia. kr. i 2016.

Ud over Tyskland er Sverige (2,12 mia. kr.) og Storbritannien (1,92 mia. kr.) fortsat de største importører af danske mejeriprodukter, mens Kina nu placerer sig på en sikker fjerdeplads. Herefter er der yderligere et stort spring ned til nummer fem og seks: Holland med 746 mio. kr. og Finland med 725 mio. kr.

Sydkorea stod i 2016 for den største procentvise stigning på 155 pct., hvilket dog var fra et relativt lavt niveau, og eksporten til landet udgjorde således ’kun’ 230 mio.kr.

Højere priser og mere mælk

Årsagen til stigningen i eksportværdien er ifølge chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Niels Ole Nielsen, først og fremmest stigende priser og mere mælk.

”I anden halvdel af 2016 oplevede vi et opsving i priserne, og mælkeindvejningen steg i løbet af året med knap to pct. Det betød ekstra 100 mio. kg mælk, der alle er blevet eksporteret, da forbruget af mejeriprodukter på hjemmemarkedet stort set er uændret. Alt i alt var det med til at øge den samlede eksportværdi af mejeriprodukter,” konstaterer Niels Ole Nielsen.

Eksporten af blandingsprodukter, som blandt andet omfatter smør og ost tilsat vegetabilsk olie, ikke indgår i tallene.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.