Kærlighed koster 127.000 kroner

Familien Lykkegaard Andersen solgte en Simmentalkvie for 17.000 euro til skotsk avler.

At kærlighed ved første blik koster, kan skotske Iain Green skrive under på.

Skrive under gjorde han også på en check på 17.000 euro svarende til 127.000 danske kroner. Og de to ting hænger sammen.

Iain Green var på Landsskuet for at bedømme kødkvægsracen Simmentaler, og allerede torsdag formiddag så han kvien fra Kim Lykkegaard Andersen.

På vej ud af ringen lod han Lykkegaards datter vide, at han ville købe kvien.

»Giv et bud,« replicerede Kim Lykkegaard Andersen, som har avlet Simmental siden 1988.

Et bud modtog han, men parterne blev først enige lørdag middag.

»Kvien er kødfuld og homozytogisk polled. Og endda drægtig med en homozygotisk polled kalv, og jeg har ingen pollede dyr i forvejen,« fortalte Iain Green, som hjemme har en besætning på 540 køer, heraf 160 renracede avlskøer.

Ingen højere

For både køber og sælger er der tale om det dyreste køb og salg nogensinde. Kim Lykkegaard solgte for nogle år siden en tyr for 50.000 kroner, og Iain Green har aldrig købt noget dyrere end den danske kvie.

Handlen kan meget vel blive startskuddet til et mindre eksporteventyr for Dansk Simmental, vurderer formand Henning Hansen.

»Hidtil har de afvist danske Simmental, men de danske fortrin på polledhed og kødfylde, har ændret deres syn og flere salg kan være på vej,« vurderer Henning Hansen.

Iain Green ser frem til at få kvien hjem om nogle uger, og når kvien har kælvet, skal den skylles og æggene befrugtes med de to bedste Simmentaltyre.

Kim Lykkegaard vil bruge pengene til det fortsatte avlsarbejde, som påbegyndtes med købet af to helsøstre i 1988.

»Vi har ikke siden købt dyr ind, og derfor er hele vores besætning en stor familie. Det mener vi er en stor styrke,« sagde han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.