Konkursboer kan få reduktionsstøtte

NaturErhvervstyrelsen har nu fået svar fra EU-Kommissionen, at konkursboer er berettigede til reduktionsstøtte. Det oplyser styrelsen i en email til Landbrugsavisen.dk.

Styrelsen havde opfordret til, at konkursboer også søgte om reduktionsstøtte under fristen onsdag i sidste uge og så afventede svaret fra EU-Kommissionen. Det er kommet nu. Både konkursboer og generationsskifter kan få reduktionsstøtte, svarede EU-Kommissionen.

Styrelsens opgørelse viser, at der i Danmark var 422 ansøgere, som i alt har planlagt at reducere mælkeproduktionen med 30.709.422 kg i de tre måneder, oktober, november og december.

Det svarer til cirka 0,6 procent af Danmarks samlede indvejning i 2015.

Støttebeløbet er 14 euro pr. 100 kg reduceret mælkeproduktion, hvilket svarer til 1,04 kr. pr. kg mælk, hvilket giver et ansøgt støttebeløb på cirka 32 millioner kroner.

EU-Kommissionen skal nu beregne, om de 150 mio. euro er nok til at dække alle ansøgninger.

"Hvis Kommissionen eksempelvis siger, at det kun er budget til 90 procent af ansøgningerne, vil alle gyldige ansøgninger blive imødekommet med 90 procent af den ansøgte mængde," oplyser NaturErhvervstyrelsen. 

I løbet af et par dage forventer styrelsen at få besked fra Kommissionen.
 
Bliver ansøgeren godkendt til at deltage i ordningen, skal ansøgeren indsende en ansøgning om udbetaling af støtte senest 45 dage efter afslutningen af reduktionsperioden. Ansøgningen om udbetaling af støtte skal altså indsendes  senest 14. februar 2017 for denne ansøgningsrunde.

Udbetaling af støtte vil ske inden 90 dage fra afslutning af reduktionsperioden, medmindre ansøgningen er udtaget til administrativ kontrol eller kontrol på stedet.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.