Landmand: Stigning i mælkeprisen giver 300.000 kr. ekstra

Prisstigning kommer tidligere end ventet, siger mælkeproducent fra Himmerland.

"Jamen, det var jo meget godt i tråd med meldinger om, at der skulle komme stigning, men det er lidt før forventet, så det er en positiv overraskelse."

Sådan siger Brian Fruergaard-Roed, mælkeproducent på Grøndalsgaard I/S i Nørager i Himmerland, om, at Arla hævede mælkeprisen i april med 11,8 øre pr. liter.

Det giver bedriften cirka 300.000 kr. ekstra i likviditet. Bedriften har i forvejen budgetteret med et positivt resultat i budgettet for 2015, men de 300.000 kr. skaber ekstra luft i likviditeten, siger han.

"Det er da rigtig dejligt, at den stiger. Så er der fornyet optimisme," siger Brian Fruergaard-Roed, der siden 2002 har været i et I/S med sin far.

Han betegner ellers sig selv som 'lidt immuniseret' over for ændringer i mælkeprisen.

"Man ved jo ikke, hvor længe det varer," som han siger.

Over de næste fem år regner han med 2,80 kr. pr. liter mælk, plus-minus 50 øre. Som økologisk mælkeproducent får han ekstra for mælken.

”Hvis man regner med det, så ser det da fornuftigt ud,” siger han.

Ligesom andre kvæggårde vil Grøndalsgaard udnytte, at mælkekvoterne afskaffes pr. 1. april. Besætningen er lige nu 310 køer, men der er plads til 330 årskøer. I løbet af nogle få måneder vil besætningen være oppe på fuld størrelse, vurderer han.

Andre mælkeproducenter har også kapacitet, de vil fylde pr. 1. april og frem, vurderer han.

"Spørgsmålet er, om jeg kender nogle, der ikke har? Jeg kan ikke nævne nogen. Det kan selvfølgelig også være en joker i mælkeproduktionen."

"Det bliver sjovt at se, om Arla har tankbiler nok til at hente mælken."

Emneord mælk, mælkepriser

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.