Lav mælkepris halverer dækningbidraget

De første kvægnøgler i Syddansk Kvæg for 1. kvartal 2015 er opgjort, og viser at dækningsbidraget er halveret i forhold til tilsvarende periode i 2014.

Den lave mælkepris betyder, at dækningsbidraget er halveret. Det viser en frisk kvartalsopgørelse fra Syddansk Kvæg. Analysen er lavet på de første 10 KvægNøgler fra første kvartal i Syddansk Kvæg og det er de samme 10 bedrifter som indgår i både 2014 og 2015.

Ydelsen pr. ko pr dag er for 1. kvartal 2015 på niveau med samme periode i 2014. Foder og øvrige stykomkostninger er 178 kr. pr. ko højere end samme periode i 2014. Den lavere mælkepris betyder, at dækningsbidraget pr. ko i første kvartal 2015 er faldet til 9.250 kr. pr. ko i forhold til 18.179 kr. i første kvartal 2014.

"Det er afgørende for vores økonomi, at vi snart ser en stigning i mælkeprisen," siger Mette Kyrstein, kvægbrugskonsulent i Syddansk Kvæg.

" Første kvartal 2014 var historisk god, men et gennemsnit på 9.250 kr. pr. ko er kritisk for de fleste bedrifter. Vi må holde skarp fokus på vores omkostninger og håbe at mælkeprisen vil rette sig de næste måneder.

Kvoteoverskridelsen i første kvartal og ophør af mælkekvoterne betyder at vi vil se en stigning i ydelsen de næste kvartaler," forudser Mette Kyrstein.

Konsulenten påpeger, at der  ingen grund er til at holde sig tilbage.

"Vi ser flere landmænd som øger ydelsen, uden at omkostninger stiger tilsvarende.  Hvis du vil holde fokus på ydelsen, kan du med fordel bruge KvægNøglen til at sammenligne dig med dine kollegaer, så du sikre god økonomi i den mælk du producere," understreger hun.

Læs mere om kvægnøglen her: www.kvægnøglen.dk

Emneord mælk, mælkepriser

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.