Reglerne er forholdsvis enkle. Et gårdudsalg må sælge mælk til alle, men kunderne skal selv hente mælken på gården og må ikke videresælge den.
»Salget ville sikkert have været større, hvis mælkeautomaten havde stået oppe i Brugsen,« vurderer Peter Chr. Sivertsen.
Mælken må godt forarbejdes af kunderne og serveres for andre, f.eks. på restauranter.
Desuden skal mælken pasteuriseres ved opvarmning til 72 grader i 15 sekunder og derefter nedkøles til fire grader.
Lige netop pasteuriseringen er en flaskehals i projektet. Men et uomgængeligt lovkrav, hvis der skal sælges mere end en meget begrænset mængde direkte fra gården hver uge.
»Havde vi ikke skullet pasteurisere, havde investeringen kun været halvt så stor og det daglige arbejde meget mindre. Desuden havde vi kunnet holde åbent alle syv dage om ugen i stedet for kun fire dage om ugen,« forklarer han.
Pasteuriseringen tager tid, bruger energi og arbejdstid og kræver en manuel flytning af mælken fra køletank via pasteuriseringsanlægget til mælkeautomaten. Ikke-solgt mælk kan ikke hældes retur i køletanken men dog bruges til kalvefodring, og bliver der udsolgt, kan der ikke lige uden videre ’laves’ ekstra mælk.
En anden udfordring er mønterne til at betale med i automaten. Færre og færre har kontanter på sig. Derfor håber Mannerup Møllegård, at den tyske producent, Risto, udvikler en pengeløs betalingsløsning til mælkeautomaterne. Indtil den kommer, kan kunder bestille mælk via MobilePay, som så tappes og stilles klar på køl til afhentning ligesom mælken til de professionelle storkunder.
»Vi er ikke så populære i banken med vores krøllede halvtredsere og poser med mønter,« slutter han.
Læs mere
om Ristos mælkeautomater på www.risto-vending.com (på svensk, engelsk og tysk)
Kommentarer