Mælkeproduktion i New Zealand er større end forventet
Nedgangen i mælkeproduktionen i New Zealand er ved at vende, siger andelsmejeriet Fronterra.

Mælkeproduktionen i New Zealand har været faldende over de seneste år, men det vender måske nu, skriver nyhedssitet Agrimoney.com.

Sidste måned var produktionen hos det new zealandske mejeriselskab Fronterra kun to procent mindre end samme måned året før.

Det er et fald, der er betydeligt mindre end forventet, skriver Agrimoney.com. Denne sæson - der går fra juni til maj - har mejeriet tidligere meldt ud, at de ventede, at mælkeproduktionen samlet at ville falde seks procent. Det er de lave mælkepriser, der tvinger bønderne til at spare på foderet og sænke bestanden.

Nogle new zealænderne har givet det europæiske marked skylden for det svage mælkemarked i New Zealand. EU og USA er ifølge Milk Market Observatory hovedbidragyderne til en stigning i den globale mælkeproduktion på 1,3 pct. fra januar til november 2015.

Mejerimarkedet er presset Fredag 12. februar 2016 · 00:00

Den amerikanske producentorganisation Milk Producers Council vurderer, at mælkeproduktionen snart vender i Europa, skriver Agrimoney.com.

"Det bliver sværere for andelsmejerierne at undersøtte den store mælkeproduktion i Den Europæiske Union," har Council meldt ud.  

Agrimoney.com spekulerer i, om at andre mejerier vil gøre ligesom hollandske FrieslandCampina, der tidligere på året har betalt et tillæg til deres producenter på to euro per kg mælk for ikke at øge produktionen de første seks uger af 2016. Virksomheden har siden indstillet tillægget, eftersom de nu kan håndtere de øgede mængder mælk.  

Indtil videre har konceptet dog ikke bredt sig. Arla har gentagne afvist at indføre en lignende ordning.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.