Mejerichef: Køer på græs kan blive kvægbrugets »buræg-gate«

Danske kvægbrugere skal ikke tro, at slaget om køerne på græs er vundet for evigt. For sagen om buræggene viser, at forbrugerne hurtigt kan bygge en stemning op, som får detailleddet til at reagere, vurderer mejerichef.

Hvis du står over for at skulle renovere eller bygge ny kostald, skal du måske ikke tætne stalddørene med beton.

For måske - endda før vi regner med det - kan det ske, at forbrugerne rejser en ny opfordring til mælkeproducenterne om at sende køerne på græs i sommerhalvåret.

Det mener Leif Friis Jørgensen, mejerichef hos sønderjyske Naturmælk, som torsdag aften fortalte tilhørerne til KHL’s mælkemøde om hvilke trends og forbrugerkrav, som kan møde mælkeproducenterne i de kommende år. Hos Naturmælk kommer alle køerne på græs.

»Sagen om boycot af buræg viser med al tydelighed, at hvis tilpas mange forbrugere ønsker noget og ytrer det, så følger detailleddet selvfølgelig efter. De skal trække kunder i deres butikker, og hvis forbrugerne ikke vil se buræg, så må de udfases. På samme vis kan det gå med kravet om køer på græs. Vi kan ikke udelukke, at det pludseligt bliver et meget stærkt forbrugersignal,« sagde han.

Den skarpe udtalelse gav på mødet anstrengte miner og små-snakken om, hvad forbrugerne egentlig ved om produktionsformer og landbrug.

Til det svarede Leif Friis Jørgensen:

»Vi er forbi den tid, hvor vi kan prøve at overbevise forbrugerne om, at vi har ret. Mange forbrugere aner ingenting, om hvad der sker på landet, men de har en holdning. Og det skal vi respektere.«

Lyt til forbrugerne

Generelt ser landbruget ind i en tid, hvor det bliver sværere at forsvare ønsket om en høj pris på en bulkvare, mener den sønderjyske mejerichef.

Vejen til de bedre priser går via differentierede produkter med merværdi. GMO-fri produktion for at tage et eksempel, sagde Leif Friis Jørgensen, som står i spidsen for et mejeri, hvor mælken er enten økologisk eller biodynamisk.

»Købssignalet fra de tyske forbrugere i forhold til GMO-fri mælk er helt enormt. Måske bliver det den nye standard for drikkemælk, ligesom Arla har meldt ud. Generelt set tror jeg, at I skal vænne jer til at være mere omstillingsparate. Og I skal måske også blive bedre til at kræve af andelsselskaberne, at de indbygger mere merværdi i produkterne. At de analyserer, hvad forbrugerne ønsker på lidt længere sigt og udvikler produkterne til det. Det er i hvert fald krav, som jeg mødes med af mine andelshavere,« sagde han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.