Mejerier kæmper om kendt oste-brand
I Norge kæmper to mejerier om retten til Jarlsberg-navnet.

Mejeriselskabet Synnøve Finden har appelleret en domstolsafgørelse, som giver Tine - Norges største mejeriselskab – eneret på at anvende betegnelsen "Jarlsberg". Det skriver Dairy Industry Newsletter.

Retten i Follo gav således Tine medhold i at selskabet har ejet rettighederne til Jarlsberg som registreret varemærke siden 1971.

Synnøve Finden hævder derimod, at Jarlsberg er en ostetype ’beslægtet med Cheddar eller Gouda’, at Tine derfor ikke kan kræve eksklusivitet. Mejeriselskabet har fået opbakning fra efterkommere af Anders Larsen Bakke, den mejeripioner i Vale, som i sin tid udviklede Jarlsberg som en norsk variant af en schweizer-ost.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.