Mere økologi i indkøbskurven: Disse køber mest

Familier med børn er dem, der lægger flest økologiske varer i indkøbskurven, viser tal fra Danmarks Statistik.

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske varer med 11,6 pct. i 2015.

"Vi ser også en tendens til, at økologi breder sig over hele landet. Hovedstadsområdet har et større udvalg af økologiske varer. Vi kan se, at som udvalget bliver større i andre dele af landet, stiger salget også tilsvarende," siger formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, i en pressemeddelelse.

Husstande med børn og to voksne køber mest økologi.

”Når man bliver forælder, bliver man ofte meget bevidst om, at give det bedste videre til den næste generation, og det vil blandt andet sige god og sund mad. Jeg tror mange har været økologi light-users i forvejen, men ved at blive forældre bevæger forældrene sig over til at blive tungere forbrugere inden for økologi," siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer, til Foodculture.dk.

Forældre vælger primært økologi af hensyn til familiens sundhed, mener formand for Økologisk Landsforening.
 
"Det står meget klart, at familier med børn har et særligt fokus på økologi, når de vælger fødevarer. Især når børnene er små, er vi meget forsigtige med at undgå at udsætte dem for potentielt skadelige stoffer. Mange forældre handler derfor efter et forsigtighedsprincip om, at det er bedre helt at undgå disse stoffer end at satse på, de ikke er skadelige," siger Per Kølster.

De nye tal viser også, at folk med lange uddannelser vælger rigtig mange økologiske varer:

"Tidligere analyser viser, at jo højere uddannelsesniveau man har, jo mere er man opmærksom på, at ens egne valg i indkøbskurven gør en forskel i forhold til dyrevelfærd, miljø og familiens sundhed," siger Per Kølster.
 
Analysen viser, at det især er inden for varegrupperne mejeri, æg, frugt og grønt, at økologien hitter hos danskerne.
 
”I øjeblikket er der også en stor stigning i efterspørgslen af økologisk kød. Især fokus på dyrevelfærd får mange til at kigge efter økologi i køledisken. Derfor er der brug for, at flere gårde i Danmark bliver økologiske, og vi oplever i øjeblikket, at mange nye økologer kommer til," siger formanden.

Thomas Bøker Lund, der er adjunkt på Københavns Universitet og forsker i forbrugeres adfærd, siger, at forbrugernes rådighedsbeløb spiller ind. Enlige forældre køber eksempelvis sjældnere økologi.

Det betyder også, at økologi hitter mest ved billigere varer.

"Ved mælkeprodukter samt frugt og grønt, er der næsten ingen forskel på prisen, men når det kommer til kødudskæringer, er det ofte en anden snak," siger Thomas Bøker Lund til Foodculture.dk.

Redigeret d. 8. februar kl. 15.03: Tilføjet kommentarer fra Thomas Bøker Lund og Kirsten Lund Jensen.

Faktaboks

Danmarks Statistik offentliggjorde 8. februar en analyse, der tegner en profil af den økologiske forbruger i Danmark. Den peger blandt andet på at økologiske varer fylder væsentligt mere i danskernes indkøbskurve – fra 3 pct. af forbruget af føde- og drikkevarer i 2004 til 7,7 pct. i 2014.Rapporten konkluderer det følgende om danske økologiske forbrugere:

• Mere end halvdelen af befolkningen køber sjældent eller aldrig økologiske varer

• Økologi er mest udbredt i byområder, ikke mindst i hovedstadsregionen

• Husstande med to voksne med børn køber mere økologi end de øvrige husstandstyper

• De yngste og ældste aldersgrupper har det laveste økologiske forbrug

• Der er en stærk sammenhæng mellem uddannelsesniveau og økologisk forbrug

• Husstande med høje indkomster står for en stor del af det samlede økologiske forbrug

• Mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt udgør en større andel af det økologiske forbrug end af det generelle forbrug

• Kød, fjerkræ og fisk udgør en større andel af det økologiske forbrug i husstande, der ofte køber økologisk, end i de øvrige husstande.

FIND HELE ANALYSEN Den økologiske forbruger fra Danmarks Statistik (pdf - eksternt link)

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.