Producentformand: Glem al snak om markedsvilkår for mælk

Danske mælkeproducenter producerer til ét mejeri. Ikke til et marked, mener LDM-formand Kjartan Poulsen.

Det er tom snak, når danske mælkeproducenter får at vide, at de skal producere mælk på markedsvilkår. For det gør de slet ikke.

Sådan lød det blandt andet fra Dansk Mælkeproducenters formand Kjartan Poulsen til foreningens generalforsamling her til aften.

»Markedsvilkår betyder, at man kan forhandle mængde og pris, og at man har indflydelse på prisen ved at regulere mængden. De muligheder har vi ikke som individuelle mælkeproducenter. Vi leverer ikke til et marked, men til ét mejeri,« sagde Kjartan Poulsen.

Også argumentet med at andelshaverne bestemmer i mejeriet, blev fejet af bordet af LDM-formanden.

»I teorien er det rigtigt, men helt ærlig, det er jo utopi at vi 12-13.000 andelshavere i syv lande kan blive enige,« sagde Kjartan Poulsen.

Regulering eller konkurser på stribe

LDM-formanden lagde heller ikke skjul på, at han ser behovet for en regulering af mælkemængden i EU.

Konkret ønsker han og LDM, at EU tvinger mejerierne til at lave ordninger, som motiverer landmanden til at reducere produktionen, når afregningsprisen kommer under et vist niveau eller under et fastsat bytteforhold.

Ligeledes ser Kjartan Poulsen det muligt, at mejerierne indfører A- og B-priser på mælken.

Trods intentionerne er det dog ikke let at samle fælles forslag for forslagene om regulering, medgav formanden.

»Emnet deler vandene - også internt i LDM. Halvdelen af jer er imod enhver form for regulering, men jeg mener at de seneste års konkurser viser, at hvis ikke vi regulerer mælkemængden, så dør producenterne på stribe. Og jeg tænker også, at det er sjovere at producere én million kg mælk til 2,7 end at producere 1,1 million kg til 2,4 kr. pr. kg,« lød formandens vurdering.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.