Professor: Køb dansk-kampagner redder ikke landbruget

Der er ikke udsigt til, at 50 øre ekstra kommer til at redde landbruget, mener Henrik Zobbe fra Københavns Universitet.

Både Rema 1000 og Dagrofa-koncernens supermarkedskæder har på det seneste lanceret kampagner, hvor kunderne kan give en hjælpende hånd til trængte danske landmænd.

Men der skal mere til, hvis landbrugets krise skal løses. Det fastslår Henrik Zobbe, der er leder af Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

"Forbrugerne i Danmark kan jo ikke redde dansk landbrug, for en stor del af de danske varer bliver eksporteret til udlandet."

"Men selvfølgelig har det en betydning, hvad forbrugerne køber, og hvor meget de betaler for det," siger Henrik Zobbe.

Han siger, at det for den enkelte landmand naturligvis vil gøre en forskel at eksempelvis få 50 øre mere for sin mælk. Men landbrugets problemer stikker dybere og kræver andre løsninger.

"For det første er der en stor gældspukkel, som der skal gøres noget ved. Landmændene og deres kreditorer skal finde ud af, hvordan de får afviklet gælden."

"Og så skal landbruget forsøge at løfte indtjeningen, og det kan de gøre ved at forbedre driftsledelse og dermed deres produktivitet," siger Henrik Zobbe.

Rema 1000 har lagt 50 øre oven i prisen på mælk. Pengene ryger ubeskåret videre til leverandørerne.

Dagrofa-butikkerne, der omfatter Meny, Spar, Kiwi og Min Købmand, har udvalgt 20 danske varer og forsynet dem med et særligt mærkat.

Prisen er den samme som før kampagnen, men her falder der også 50 øre af til leverandørerne pr. solgt vare.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.