Smuk og sund: Rød ko har vundet 55.000 kroner

Lars Remme Larsen kunne for andet gang i træk med samme ko trække sig sejrsrigt ud af konkurrencen om RDM’s sundhedspris.

Sundhed, dyrskue og røde køer. Så er det Lars Remme Larsen fra Sørvad.

Sådan vil man i RDM-kredse formentlig sige i de kommende dage, for på Agromeks åbningsdag vandt den vestjyske mælkeproducent fra Sørvad for anden gang i træk sundhedsprisen hos RDM. En konkurrence som er sponseret af Alm. Brand.

Ikke nok med, at det var anden gang, at Lars vandt prisen og de tilhørende 25.000 kroner. Det var også med samme ko, en syvendekalvsko efter R Ascona, som er en velkendt RDM-tyr.

Koen har været med til vinterskuet på Agromek og sundhedskonkurrencen tre gange og fået penge med hjem til Lars Remme hver gang. Første gang 5.000 kroner for en andenplads og nu to gange i træk en førsteplads med 25.000 kroner.

Sidste gang brugte familien pengene på en tur til Mongoliet. Hvor turen i så fald går hen denne gang, ved Lars Remme dog ikke.

Den stille dame

Men han er stolt af sin ko, som i det daglige ikke gør meget væsen af sig. Hun producerer masser af mælk og holder sig sund. I den seneste laktation har hun ydet 10.862 kg mælk med 910 kg fedt og protein. Dagsydelsen er 46,5 kg mælk.

»Hun passer sig selv. Faktisk ser jeg hende jo kun rigtigt, når vi skal på dyrskue. Hun er en af de køer, som er rar at have,« smiler den vestjyske mælkeproducent en smule genert.

Han har en økologisk besætning med 200 køer, hvoraf godt ti er røde. Køerne hviler i sand og malkes tre gange om dagen.

»Det betyder noget for sundheden. Og så er det en del lettere at tage køer med på dyrskue, når de har sand i båsene at ligge i. De er i top form og uden skrammer,« fortæller Lars Remme.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.