Tuborgh: Afskedigelser er ikke for at spare

Arla skal rykke tættere på kunderne, men også håndtere langt flere ting på tværs af landegrænser med den nye organisation.

»Dette er ikke en sparerunde. Man skal ikke skære en organisation fra hinanden og tage kampkraften ud for at spare på lang sigt. Dette er skabt på baggrund af, at vi skal have vores strategi til at virke; at vores organisation skal arbejde bedre, mere kreativt og kommercielt fokuseret. Det har ikke været en drivkraft, at der skulle rulle 500 hoveder ud som konsekvens af det organisatoriske design. Det har ikke været målet i sig selv.«

Sådan siger Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh ovenpå nyheden om, at mejerikoncernen vil afskedige 500 fastansatte. Det sker, selv om Peder Tuborgh så sent som sidste sommer over for andelshaverne fortalte, at han ikke ville massefyre i koncernen som følge af den pressede mælkepris.

Målet er én global organisation frem for mange, opdelte lande.

»Vi har i stigende grad behov for at servicere kunderne på tværs af landegrænser. Og med det nye set-up vil vi kunne lave større innovationstiltag, der kan ramme flere lande på samme tid. Det har vi behov for,« forklarer han om ændringerne, der er de største i hans tid som topchef i mejerikoncernen.

Chefen tager ansvar for ejerne

I det nye organisationsdiagram står det klart beskrevet, at Peder Tuborgh selv fremover vil have ansvar for området »milk, member & trading«, altså kontakten til andelshaverne og handel med råvarer.

Det vil dog ifølge topchefen ikke betyde forandringer.

»Det er egentlig en formalisering af, hvordan det har været i flere år. Det vil ikke betyde ændringer i min dagligdag eller i dagligdagen for de mennesker, der arbejder med det,« siger han.

For topchefen handler det nu om at rebbe sejlene i Arla til at møde de kommende års udfordringer - og den nye strategi om global vækst.

»Vores strategi peger på, at vi skal fokusere på færre områder. Det har været kendt længe. Både geografisk og kategorimæssigt fokuserer vi vores indsats. Og i takt med, at verden globaliseres, så skal vi komme med langt flere globale løsninger, der kan servicere vores kunder på tværs af markederne,« siger han.

Ifølge Tuborgh har Arla de seneste år harmoniseret en lang række processer, samt investeret i en række it-programmer, der kan forenkle mejerikoncernens drift - og som følge heraf nedlægge stillinger.

»Det bliver en ny måde at forstå organisationen på. Der bliver 500 roller til overs, men de mennesker har ydet en fantastisk indsats i den gamle organisation og for den strategi, vi har gennemført i de forgangne år. Men vi er nu på vej ind i en ny strategisk æra.«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.