Tuborgh: Rådne priser er en hån mod landmænd

Værste markedssituation i min tid, mener Arla-bossen.

Aldrig nogensinde i Peder Tuborghs tid som mejerimand har priserne på mejerimarkederne været så urimelige.

Det var Arla-bossens besked til repræsentantskabsmedlemmerne, Arlas øverste myndighed, der i går og i dag, torsdag, var samlet i svenske Halmstad.

»Jeg kan ikke huske at markedet nogensinde har været så hårdt og urimeligt for mælkeproducenterne,« sagde Peder Tuborgh, oplyser Arla.

I går aftes tweetede Arlas pressefolk følgende citat fra Tuborghs orientering:

»Der er rådne prisniveauer på flere markeder i Europa lige nu. Det er en hån mod landmænd,« lød det.

Hvilke markeder og lande, der henvises til, bliver ikke konkretiseret af Arla-chefen. LandbrugsAvisen har dog tidligere beskrevet, hvordan især flere tyske mejerier har været hårdt presset af bortfaldet af osteeksport til Rusland. I stedet underbyder de nu hinanden og markedet for bare at have et sted at sælge deres varer. Det har ført til priser langt under normal salgspris.

Tuborgh: Markedet vil rette sig

Peder Tuborgh pegede på mødet på, at der fortsat er en stigning i efterspørgslen på 2,5 procent på globalt plan - men at mælkeproduktionen i Europa stiger så hurtigt, at det slår markedsbalancen ud af kurs.

»Siden mælkekvoterne forsvandt i april 2015 er mælkeproduktionen steget på tværs af Europa. Det europæiske forbrug er også vokset, dog ikke med samme hast som produktionen, og det meste af den ekstra mælk fra andre europæiske mejerier er forblevet inde i Europa. Hvis sådan en situation eksisterer i længere tid, så bliver markedet overophedet. Som en konsekvens ser vi lige nu et uhørt lavt prisniveau i markedet,« lød det fra mejerichefen, der selv derefter slog fast:

»Markedet vil rette sig selv og komme tilbage i balance, det har det altid gjort. Spørgsmålet er bare – og det er et spørgsmål vi ikke har svaret på – hvornår vil det ske?«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.