VikingDanmark er ny spiller på eksportmarkedet for levedyr

VikingDanmark har en ambition om at sælge 2500 dyr i 2017 og tilbyde køberne en fuld genetikpakke.

Køb en dansk ko eller kvie og få en insemineringsplan med oveni købet.

Sådan lyder tilbuddet fra VikingDanmark, som netop har lanceret VikingLivestock. VikingDanmark melder sig dermed som spiller på markedet for eksportkvæg.

Grundtanken bag VikingLivestock er, at VikingDanmark med tæt på 200 ansatte har en daglig nærkontakt med de danske kvægbrugere, og derved bør have et fortrin i forhold til at finde efterspurgte dyr til eksport.

»Samtidig kan vi tilbyde de udenlandske købere en fuld genetikpakke, hvor vi sender insemineringsforslag med dyrene, hvor de foreslåede tyre er til rådighed i modtagerlandet. På den måde håber vi at skabe en snebold-effekt, hvor salget af eksportkvæg også medfører et større salg af sæd til eksport,« lyder det fra projektleder Hielke Wiersma.

Mulighederne for mersalg indbefatter også reproduktionsrådgivning, supplerer han.

En anden ambition er, at dyrenes pris skal afspejle deres genetiske niveau udtrykt i NTM.

VikingLivestock forventer at sælge 2500 dyr til eksport og eventuel indenrigshandel i 2017, og allerede i næste uge sendes de første 66 kvier til Polen.

»De forskellige tiltag og synergier bag VikingLivestock skal gøre, at vi kan betale den bedste pris til landmændene. Kan vi ikke det, har VikingLivestock ikke en berettigelse,« slår Hielke Wiersma fast.

Mulighed for opdrætsaftaler

Et delmarked, som VikingLivestock har fokus på, er den betydelige gruppe af britiske mælkeproducenter, som udelukkender inseminerer med kødkvæg og sælger alle kalve til opfedning. Rekrutteringsdyr køber de via eksport, lokale markeder eller handelsmænd.

»Her kan VikingLivestock gå ind og lave en aftale med landmændene, så de eksempelvis får deres rekrutteringsdyr fra én dansk besætning, hvis avlsmål matcher den britiske besætnings. Den danske landmænd får en sikkerhed for at kunne afsætte sine overskudsdyr, og køberen kan nøjes med at købe fra et sted. Det er ren win-win,« mener Hielke Wiersma.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.