Vilofoss kører dyrlæger i stilling til biosikkerhed

Vilofoss præsenterer biosikkerheds-system på EuroTier, hvor firmaets dyrlæger hjælper bedrifter med at forbedre biosikkerheden.

I en tid med afrikansk svinepest, MRSA og PED-V er biosikkerhed højt på dagsordenen hos svineproducenter.

Det har Vilofoss taget konsekvensen af og har på EuroTier præsenteret deres Stalosan Biosikkerheds-vurderingsprogram.

»Programmet er et avanceret spørgeskema, der tager højde for besætningstyper, -behov og -størrelse samt omgivelser. Programmet giver et simpelt svar og en oversigt over indsatsområder, hvor der kræves ekstra fokus for at opnå den bedst mulige hygiejne og beskyttelse,« forklarer Kenneth P. Madsen, der er marketingsanvarlig hos Vilofoss.

Program der forebygger

Han fortæller, at firmaet gennem flere år har haft dyrlæger ansat, og de hidtil har rådgivet for at sikre hygiejnen, men er nu gået skridtet videre ved også at hjælpe med forebyggelse.

»Nu kan vi gå ind og fortælle, hvor højt et hegn skal være, og hvor dybt man skal grave, for at undgå at der komme dyr ind på bedriften. Der findes mange barmarksprojekter, hvor vi fra starten kan komme ind og hjælpe med biosikkerheden,« påpeger Kenneth P. Madsen.

Teknologisk værktøk

Vilofoss har også medbragt DairyBench på deres stand på EuroTier, der henvender sig til firmaets kvægkunder. Der er tale om et it-værktøj, der kan hjælpe med at evaluere effekten af nye tiltag i besætningen.

»DairyBench kan beskrive produktionsresponsen, hvis man foretager et skift i fodringen i malkekvægbesætninger. I vores tilfælde vil det fodringsmæssige skift ofte være en ændring i sammensætningen af mineraler eller vitaminer,« siger Kenneth P. Madsen.

Han har en klar fremgangsmåde til at afklare, om EuroTier-messen kommer til at gå godt for Vilofoss.

»Vores mål er, at gæsterne på vores stand har et godt besøg, og at de får noget med hjem. For os vil det være en god messe, hvis vi har en masse aftaler fra messen, som vi kan følge op på. Desuden kan vi se på mængden af visitkort, vi har modtaget, og antallet af brochurer, vi har fået delt ud, om det har været en god messe,« siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.