Derfor er landmændene stoppet med at have elever

Her bringer vi uddybende kommentarer fra LandbrugsAvisens undersøgelse om, hvorfor landmænd stopper med at have elever på deres bedrift.

Som en del af den større undersøgelse, har LandbrugAvisen spurgt de aktive landmænd, om hvorfor de ikke længere elever på deres bedrift.

Nedenfor bringer vi et udpluk af de kommentarer, som landmænd har valgt at skrive for at uddybe.

Landmænd om, hvorfor de er stoppet med at have elever:

  • Har brug for stabil og uddannet arbejdskraft.
  • Skoleophold passer dårligt i forhold til markbrud, skal på skole i de travle perioder.
  • Fik 4 gravide i træk!
  • Jeg er nok ikke god til elever
  • Det koster ca. 22.500 at have en elev om måneden i to år alt inklusiv, men jeg har kun arbejdsindsats af dem i 16-18 måneder. En færdig uddannet kan fås for 22.000 kr. og arbejder alle 24 måneder.
  • Annonceret stilling, men ingen der søgte elevplads.
  • Havde lavet en uddannelsesaftale og betalt skole. Men eleven fandt nyt job inden jobstart hos mig.
  • Min elev er færdiguddannet og fortsætter hos os
  • Hvis det er økonomisk svære tider, kan man ikke spare en elev væk, pga. aftalebindingen i uddannelsesaftalen.
  • Har ikke medarbejdere, der synes det er sjovt at arbejde med elever.
  • Sønnen er hjemme
  • Jeg har en voksen mand ansat, og der er ikke økonomi til flere
  • Eleven blev faglært og er her nu på ottende år
  • Har kun 1 erfaren driftsleder.
  • Jeg har simpelthen ikke energi til det.
  • Jeg har brug for tre voksne medarbejder, der kan passe weekend selv hver 3. weekend.
  • De kom ikke til tiden og var syge hele tiden.
  • Har siden fået malkerobotter og derfor ingen medhjælper
  • Elevernes arbejdsindsats er Ok - men arbejdsmarkedets parter har lavet overenskomst der ikke er relevant.
  • Eleverne arbejdsmoral og deres ansvarsfølesen over for at tingene skal gøres, er desværre ikke så meget i fokus hos de unge i dag som det var tidligere.
  • Fordi de ikke er på SU under skoleophold
  • For store udgifter ved skoleophold lønnen var i orden i praktikken, men jeg vil ikke betale store beløb til udlandsture!
  • Manglende motivation (hos eleverne, red.)
  • Ville gerne have en elev, men magter ikke bøvlet.
  • Mangel på kvalificerede elever.
  • Min produktion er sådan indrettet, så der ikke er plads til en elev.
  • Det gik galt, da de lavet overenskomst med 3F.
  • For mange omkostninger ved skole, dårlige skoleterminer i forhold til praktiktiden.
  • Jeg har haft 22 elever og blev nok lidt skuffet nogle gange. De var der altid året ud som aftalt, men nu har vi 4 faste medarbejdere som har været her i længere tid og det giver ro på bedriften. 
  • Det er urimeligt, at vi skal betale feriepenge for dem. Vi betaler i dag alt for meget for en elev i forhold til tidligere. Vi burde have en, men med de priser vi har på mælk, knokler vi mere, for vi har ikke råd til en elev.
  • Skoleperioden ligger forkert i forhold til høst
  • Skoleperioderne passer for dårligt, det bør være sådan, at vi kan have elever der afløser hinanden, så må skolerne få det til og gå op.
  • Lidt træt af løn under skole opholdt. Hvis de er dygtig nok må de godt tjene en god løn. 
  • Jeg gider ikke længere bruge tid på det (elever), når ingen er interesseret i at gøre noget for bønderne.
  • Forkælede unge er et problem
  • Eleverne er generelt ikke fokuseret nok på job, og hvad der kræves, måske er de forkælede. 
  • De der har søgt har ikke været egnet til vores svinebrug, avl og opformering. 
  • Vi beholder medarbejder efter elevtid (jeg har ikke stor udskiftning).
  • Jeg synes, de er for unge til at være på egen kost.
  • Kan ikke finde løn til medarbejder
  • Jeg synes, det er problematisk at man er bundet til at være læremester i en hel uddannelsesperiode. 
  • Tilfældigheder - har kun elever når de rigtige søger! 
  • Mine forventninger og krav stemmer ikke overens med nutidens elever.
  • For høj løn under skole ophold.
  • For dyrt pga. betaling af skoleophold.
  • De er ikke arbejdsklar, forstået på den måde, at de ikke kan klare en hel dag på 7,5 timers arbejde.
  • 3F ødelægger oplæringen, derfor ingen elever.

 

Faktaboks

Sådan gjorde vi:

  • Undersøgelse er sendt til 3000 mailadresser
  • Heraf har 761 aktive landmænd svaret.
  • Undersøgelsens er baseret på et spørgeskema. 
  • Ved spørgsmålet omkring, hvorvidt landmanden har elever på sin bedrift er undersøgelsen herefter delt i to. 
  • 338 har ikke længere elever, og svarer på spørgsmål vedrørende dette.
  • 287 af de adspurgte har elever på deres bedrift i øjeblikket og fortsætter med besvarelser omkring dette.
  • 137 har aldrig haft elever, hvorfor de ikke optræder i de efterfølgende resultater.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle