Landmænd siger fra over for skræmmekampagne

Jonas Würtz er svineavler på Horsensegnen, og han ryster på hovedet af Coops kritik af almindelige madvarer.

Jonas Würtz er, med egne ord, ikke en mand, der farer op over særligt meget. Alligevel var forsiden på Coops magasin, Samvirke, for meget for ham. Den viser en mand iført beskyttelsesdragt, der spiser grøntsager med teksten »Pesticider!? Det fik vi også i går.«

»Jeg synes simpelthen, det er forkert,« siger han.

»Artiklen handler jo om varer fra udlandet, og ikke om mad fra danske landmænd. Når de ved, at danske grøntsager er super gode fødevarer, så er det simpelthen over stregen.«

Troppede op hos brugsuddeleren

I sidste ende så Jonas Würtz ikke nogen anden mulighed end at tage i Brugsen og konfrontere den lokale brugsuddeler.

»Han sagde, at den kom fra centralt hold, og at jeg skulle hive fat i Samvirke direkte.«

Jonas Würtz mener ikke, Coop har tænkt fremstødet igennem - de kan risikere at miste flere kunder, end de får.

»Det kan godt være, at det giver nogle kunder i København, men herude på landet, der kan det godt gå ud over ham og hans jyske Coop-kolleger.«

Pressen skal ind over

Jonas Würtz har også fået Horsens Folkeblad til at interessere sig for sagen. Han har fået en aftale om at medvirke i en artikel, hvor han tager på indkøb med en journalist. De skal på jagt efter udenlandske fødevarer i den lokale brugs.

»Coop pudser deres glorie ved at fortælle, at den udenlandske salat er fuld af gift, men hvis de virkeligt mener det, hvorfor har de så ikke danske varer i stedet for? Det er en underlig kampagne at køre, når man sælger russiske kantareller og polske æbler,« siger han.

»Folk må gerne købe økologi, men det skal ikke være fordi, de er blevet skræmt.«

LandboSyd: Skræmmekampagner - Nej tak!

Hos LandboSyd har man taget direkte til genmæle. I en helsidesannonce til JydskeVestkysten i weekenden opfordrer foreningen til at danne fælles front i landbruget.

»Vi vil gerne sige ja tak til økologi, frit valg og danske varer men nej tak til skræmmekampagner. Budskabet kommer fra hele bestyrelsen, og vi favner både frilandsgrise, økologer og konventionel produktion. Vi mener det samme,« siger Mogens Dall, Formand for Landbosyd.

»Hvis du vil sælge en rød bil, så taler du ikke skidt om de andre farver - du taler rød op. At fremme noget på bekostning af andre, er ikke okay.«

Brugsforeningerne i Sønderjylland har også kontaktet LandboSyd. De deltager i annoncen, fordi de føler at ledelsen i København er ude af trit med virkeligheden, fortæller LandboSyd.

De andre landmænd skal på banen

Jonas Würtz har også aktiveret de andre landmænd i sin forening, Østjysk Landboforening.

»Jeg har opfordret de andre medlemmer til at kontakte deres lokale brugsforeninger og åbne munden, hvis man mener, at det her er over stregen,« siger han.

I sidste ende handler det om at skabe en konsekvens for Samvirke og Coop.

»Jeg håber, at de indser, at den her måde at drive journalistik på er under lavmål. Det kan ikke andet end at sprede skræk og rædsel - det er under al kritik, og jeg håber, det får et efterspil hos dem,« siger Jonas Würtz.

Køb Dansk!

Forsiden har Jonas Würtz også en anden idé til - en forside, som han tror ville være mere konstruktiv i fødevaredebatten.

»Man kunne sagtens lave en forside, hvor en dansk landmand står med en kurv fuld af varer - både økologiske og konventionelle - hvor der stod Køb Dansk med store, fede bogstaver, i stedet for at skræmme folk med de billeder, de bruger nu,« siger han.

Læs mere

side på side 4, 24 og 25

Faktaboks

Kort fortalt: 
Samvirke

  • Samvirke er et magasin, som Coop producerer til deres medlemmer.
  • Det bliver skrevet på Coops hovedkontor i Albertslund, og delt ud til medlemmer.
  • Forsiden kommer samtidigt med en Økologi-kampange fra butikkerne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle