Lektor: Branding er sværere, end du tror

At fortælle salgstalen om unikke grøntsager eller økologisk kød er ikke så nemt, forklarer lektor.

Bornholmsk is og bæredygtigt svinekød. Når virksomheder vil skille sig ud fra konkurrenter og få forbrugeren til at huske produktet, er branding et vigtigt element, forklarer lektor.

»Helt simpelt handler det om at adskille produktet fra andre, f.eks. ved at fortælle virksomhedens historie eller ved at tilbyde en merværdi,« siger lektor i branding og strategisk kommunikation på Roskilde Universitet, Ib Gulbrandsen.

De seneste 10 år har branding haft vokseværk - det at være unik på lokal mad er gradvist blevet sværere, forklarer han.

»Det er blevet så populært, at forbrugerne bliver overmættede af varer, der forsøger sig at adskille sig ud fra deres lokalitet,« siger Ib Gulbrandsen.

Det er især personificering af produktet og historien bag, som Ib Gulbrandsen ser som tendenser.

»De mest markante er hvem, som ejer landbruget. Det er ikke bare tomater, men Hr. og Fru. Jensens tomater.«

Han fortæller, at branding er noget af det første, en landmand bør tænke på – men branding i sig selv er ikke lige til.

»At etablere et brand er ikke noget, du bare gør. Du skal bruge nogle, som er uddannet eller dygtige til at lave en brandhistorie og branding. Det handler ikke kun om at finde en god historie, men også om, hvordan du får den fortalt,« siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle