Let gyllevogn har selvbærende tank

Et selvbærende karosseri er en selvfølge på moderne biler, da det er både stærkere og lettere end et karosseri, der er monteret på en ramme (chassis).

Samme fysiske love gælder også gyllevogne. Det har Samson Agro taget konsekvensen af med den nye PGX gyllevogn, der har selvbærende tank. Det indebærer, at PGX er helt uden vanger og chassis. Tanken er i stedet konstrueret, så den kan optage og fordele alle kraftlinjer og påvirkninger. PGX præsenteres i en 25 ton udgave med tre aksler.

Så kan man spørge, hvorfor en fabrikant af gyllevogne først nu er begyndt at udnytte fordelene ved den selvbærende konstruktion. Svaret er, at det er temmelig kompliceret og kostbart at udvikle og konstruere det nødvendige udstyr (værkstedsmaskiner etc.) til fremstilling af den selvbærende tank.

Nu har Samson Agro taget et afgørende skridt i en udviklingsproces, der kan fremtidssikre virksomheden som producent af gyllevogne. Efter dette tiltag vil det ikke blive nemt for mindre producenter at følge med i konkurrencen om at bygge gyllevogne, der er både lette og stærke.

Den selvbærende tank er udformet, så nederste del er kasseformet. Det medvirker til at give god styrke og er også nødvendigt for at give plads til hjul og aksler. Hvis tanken skulle være regelmæssig rund, ville det næppe være muligt at undgå fordyrende vanger og bæreramme.

Samson PGX har også fået et moderne og strømlinjet design, idet rørføringer og andet er indbygget i den selvbærende tank. PGX har lift til slæbeslangebom og nedfælder. Den nye konstruktion bevirker, at løftehøjden er øget fra 40 til 60 cm.

PGX gyllevogn med selvbærende tank

Samson Agro A/S

Hal G - standnr. 4604

Bedømmelse:

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle