L&F glade for pis-reaktion: Vi har vist, hvad landbruget også er

L&F er glade for reaktionerne efter Roskilde-kampagne, hvor pis - der før forurenede - bliver til øl.

Over al forventning.

Sådan betegner Leif Nielsen, kommunikationsdirektør for Landbrug & Fødevarer, 'fra pis til pilsner-projektet', som organisationen lavede på Roskilde Festival sidste uge. L&F samlede urin, der skal gødske maltbygmarker, som så bliver til øl, som festivalgængere kan købe om to år samme sted. Beercycling, kaldte de det.

Hovedformålet var at komme i dialog med en målgruppe, som ellers ikke ved så meget om dansk landbrug: De unge, især dem fra byerne.

"Det er gået rigtig godt. Ideen var at samarbejde med Roskilde Festivalen om at løse det problem, de har, med at samle urin op, der lander de forkerte steder og laver punktforurening. Hvem andre er bedre til at håndtere det end os?," siger Leif Nielsen.

"Det er også et signal om, at folk er en del af noget større. Det er også derfor, at det er en kommunikativ succes. Vi har jo ikke skrevet, at vi rydder op efter dem, men skrevet tak for dit bidrag. Dermed føler de, at de er en del af noget større. Det giver en meget positiv stemning."

Mange tænker måske, at det er uretfærdigt, at landbruget kritiseres for forurening, mens der er mindre omtale af byernes forurening. Hvorfor har I ikke slået på, at I ryddede op efter bybørnene?

"Det har vi lige præcis ikke slået på, for det er ikke største motivation for at ændre folks adfærd. Så er det bedre at give dem en oplevelse af, at de er med til at skabe noget godt. Positiv motivation. Alle kan jo godt regne ud og lugte, at det ikke er sundt, at der bliver tisset så meget der," siger Leif Nielsen.

Hvad har I fået af reaktion på ordvalget, hvor I kalder urin for pis?

"Jeg vil gerne sige, at selvfølgelig er ordvalget kraftigt, men vi har jo lavet kampagnen med henblik på målgruppen. Landbrug & Fødevarer bruger kun lokumssprog om lokum. Vi har ramt en stil og tone, der hører til på festivallen. Det er gået rent ind."

Der er nogle, der har brugt anledning til at slå tilbage med hårdt ordvalg. Politikens debatredaktør har skrevet, at dansk landbrug er fuld af pis. Hvad siger du til det?

"Det er ikke en stemning og oplevelse, man har haft nede på Roskilde, kan jeg fortælle dig. Mange har taget fotos og lagt på sociale medier og omtalt det som en rigtig god ide."

Hvad er din oplevelse, at medlemmerne siger til kampagnen?

"Ovenud positiv. Jeg har mødt rigtig mange, som har syntes, at det var sjovt. Dette ligger i direkte forlængelse af vores omdømmekampagne, som handler om at fortælle nogle historier til uinteresserede danskere – det er langt de fleste – som handler om at fortælle noget om, hvad vi også er. Hvis vi skal fortælle om bæredygtighed, så handler det om at fortælle, hvad vi og andre bidrager med. Jeg er helt overbevist om, at landmændene deler den ide om at give folk en positiv oplevelse og vise, hvad vi også er, så folk føler sig hjulpet."

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle