L&F tror på fortsat stigning i økosalget

Stigning i salget af økologiske varer viser at danske forbrugere er klar til mere økologi, mener Landbrug & Fødevarer.

Salget af økologiske varer i danske supermarkeder er steget med 12 procent fra 2014 til 2015. Det betyder at 8,4 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel er økologiske, og at Danmark hermed har verdensrekorden i andelen af økologisalg i detailhandlen.

En titel der glæder økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.

"Tallene viser tydeligt, at danskerne nu er klar til endnu mere økologi. Samtidig har supermarkederne satset stort på at have det største og bredeste udbud af økologiske varer. Den kraftige vækst i salget er et tydeligt signal til erhvervet om, at der er grobund for at økologien kan vokse yderligere i de kommende år. Derfor tror vi i Landbrug & Fødevarer også på, at der er et marked til at nå målet om 300.000 hektar økologisk areal i 2020," siger hun.

Over hele linjen i alle varekategorier er økosalget steget.

"Samlet set betyder det, at vi forventer en lignende stigning i salget af økologiske varer i 2016, siger Kirsten Lund Jensen.

"I dag kan man kun søge tilsagn under økologitilskudsordningen en gang om året, og derfor kan der gå rigtig lang tid fra landmændene begynder på en omlægning, til de kan få udbetalt deres første økologitilskud. Vi vil gerne have et mere fleksibelt system, hvor man kan komme med i ordningen, når markedsmulighederne er der, så vi får udnyttet potentialet for øget økologisk produktion herhjemme endnu bedre."

Vil undgå sprøjterester i frugt og grønt

Det er især salget af økologisk frugt og grønt, der er steget kraftigt med 28 procent fra 2014 til 2015.

"I en forbrugeranalyse som Landbrug & Fødevarer offentliggjorde tidligere i år, svarede over halvdelen af de danskere, der køber økologi, at de netop køber økologisk, fordi de gerne vil undgå sprøjterester i frugt og grøntsager," siger Kirsten Lund Jensen.

Også salget af økologisk kød er steget markant fra 2014 til 2015 med 12 procent. Det skyldes, at flere supermarkeder over hele landet nu tilbyder et større udbud af økologisk kød, hvor det før kun var i de større byer forbrugerne kunne finde et sådant udvalg, vurderer L&F.

Salget af økologiske æg er steget med otte procent. Det samme er mejeriprodukter og de dyrere økologiske produkter som vin, chokolade, kaffe og te.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle