Æbleavlere fejrer omskiftelig sommer med kvalitet i top

Den danske æblehøst er i gang, og alt tyder på fine kvaliteter.

Måske har en og anden oplevet sommeren som kold, regfuld og grå, men hos danske æbleavlere er der fuld tilfredshed med det omskiftelige vejr.

Lige nu er æblehøsten i gang to uger tidligere end normalt på grund af et solrigt og varmt forår , og høsten er af langt bedre kvalitet end sidste år  - netop på gund af det omskiftelige sommervejr, lyder det fra Gartneribrugets Afsætningsudvalg.

"Årets æbler er også markant bedre end de plejer at være," lyder det fra æbleavler Søren Østergaard.

”Det er jo lidt paradoksalt, at mens resten af befolkningen har bandet over sommeren, så har vi æbleavlere fejret regnen, skyerne og blæsten.

De varme forårsmåneder og den ustadige danske sommer har givet os en markant bedre høst end vi plejer, og æblerne er klar til at blive plukket tidligere end normalt”, fortæller Søren Østergaard, der beskriver Danmark som et unikt sted for æbledyrkning.

”Danmark er et fantastisk sted at være æbleavler. Her har æblerne nemlig en lang og tilpas kølig vækstsæson, hvor de kan optage den rigtige mængde vand, næring og sollys. Alt sammen noget som er vigtigt for at opnå et velsmagende æble med karakter”, siger Søren Østergaard.

Faktaboks

I Danmark er der cirka 450 æbleplantager.

Der er flere end 2,7 millioner æbletræer i Danmark. Det svarer cirka til ét æbletræ for hver anden dansker.

I Danmark høstes der i 2016 ca. 22.000.000 kg æbler.

De to mest dyrkede æblesorter er Ingrid Marie, som udgør 11 procent af den årlige æbleproduktion og Elstar, som udgør 18 procent.

Opbevar æblerne i en plastpose i køleskabet, så holder de sig længere. Tag blot et par stykker frem af gangen og lad dem friste i en skål på køkkenbordet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.