Alle roedyrkere får fuld plade

Nordic Sugar melder, at der har været positiv interesse for dyrkning af roer. Alle roeavlere får det areal, de har bedt om.

Fredag d. 12. august skulle roedyrkerne melde ind, hvor stort et areal de ønskede. Nordic Sugar har ønsket at gå 20 procent op i areal, men har samtidig sænket prisen.

Nogle har meldt, at de helt eller delvist droppede sukkerroerne i år, mens det på grund af gratis transportomkostninger op mod 80 km fra fabrikken er blevet mere attraktivt at være sukkerroedyrker oppe på Sjælland.

I en kort besked på deres hjemmeside melder Nordic Sugar nu, at de er "nået godt i mål".

Alle roedyrkere har dog fået deres fulde areal, de har bedt om, tilkendt - og det tyder på, at Nordic Sugar ikke har haft et for stort areal, i modsætning til tidligere år, hvor roerne har været kvotebelagt.

Nordic Sugar har i løbet af sommeren advaret om, at man kunne miste sit roeareal, hvis man ikke tilmeldte sig efter fabrikkens frist, der i første omgang var d. 5. august, men blev rykket til d. 12. august, da Nordic Sugar og dyrkerforeningen opnåede et kompromis om afregningsprisen.

"Efter udløbet af den fastsatte periode for tilmelding til roedyrkning er vi glade for at kunne konstatere, at vi er nået godt i mål, og der er således opnået en samlet mængde i niveau med Nordic Sugars forventninger til sukkermarkedet fremadrettet," skriver Nordic Sugar.

De fortsætter:

"Vi kan allerede nu meddele, at tilmeldte dyrkere kan planlægge med hele deres tilmeldte mængde i sædskiftet. Dyrkere med tilmeldt mængde vil senere få tilsendt en kontraktbekræftelse," skriver Nordic Sugar.

Tidligere år har Nordic Sugar haft større søgning, end de har haft kvoter til. Det er første år med sukkerroedyrkning uden EU-kvoter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.