Avlere gør status: Tørke giver færre og mindre spiseløg

Trods sommerens ekstreme tørke og deraf følgende dårlige resultat for mange løgavlere bliver Årets løgavler udpeget og kåret i år. Det sker på Avlerforeningen af Danske Spiseløgs årsmøde.

Tørken var ligesom for andre planteavlere rigtig hård ved løgavlerne og især de løgavlere, der ikke havde vandingskapacitet nok. Det betyder, at der i år er rigtig stor forskel på udbytterne. 

For at løg har kunnet givet normale udbytter i 2018, har det været nødvendigt at vande med 400 mm, skriver Danske Spiseløg i en pressemeddelelse.

Løg er en af de afgrøder, der giver størst udslag for stress og uens vækstrytme, og netop de meget høje temperaturer har stresset løgene. Flere avlere har endog oplevet, at løgene blev solskoldede under frilægningen, noget man normalt kun ser i meget varme områder fx i Californien.

Mangel på løg

Enkelte avlere har opnået normale udbytter, men i gennemsnit ligger udbyttet af spiseløg 30 procent under normalt. Det er ikke kun i Danmark, som er ramt, men hele Nordeuropa. Resultatet er, at der er en million tons løg mindre til rådighed i Europa i denne sæson. 

Konsekvensen bliver mangel på løg, når vi kommer hen i april/maj. Nogle danske avlere har allerede nu ikke flere løg tilbage på lageret, og mange andre vil have udsolgt i februar/marts. 

Små løg er en konsekvens

Tørken har også betydet, at løgene i butikkerne er meget mindre end normalt. I et normalt år er der flest løg i størrelsen mellem 60 og 80 mm. I høsten 2018 er der langt flest løg mellem 35 og 60 mm.

Både konventionelle og økologiske løgavlere er ramt.

Optimering af løgproduktionen

"Konkurrencerne har til formål at sætte fokus på dyrkningen af løg, så den optimeres for at den danske produktion kan konkurrere med løg fra resten af verden. Det er 13. gang, at konkurrencen om at blive den dygtigste løgavler bliver afholdt. Set over en årrække har konkurrencen været med til at hæve udbytteniveauet i løgavlen i Danmark, især er avlerne, der havde de laveste udbytter, blevet dygtigere", fortælle konsulent Peder Krogsgård, HortiAdvice. 

Stor spredning i 2018

Konkurrencen har gennem årene vist, at der er blevet mindre forskel mellem de laveste og de højeste udbytter. Niveauet i bunden er simpelt hen blevet hævet, men det er desværre gået den forkerte vej i 2018.

Den bedste i konkurrencen i 2018 har avlet 85 ton løg pr. hektar, mens det laveste udbytte er 55 ton løg pr. hektar. Desværre, er der mange løgarealer med meget lavere udbytter, helt ned til 20 ton pr. hektar.

Blandt de økologiske avlere er det bedste resultat 39 ton pr. hektar og det laveste i konkurrencen er 21 ton pr. hektar. I økologiske løg har der været udbytter helt ned til 15 ton pr. hektar.

Avlerforeningen af Danske Spiseløg har 29 aktive medlemmer, som dyrker 1400 hektar med spiseløg heraf 18 procent økologisk.

Faktaboks

Danske Spiseløg

Danske Spiseløgs årsmøde afholdes på Vejle Centerhotel mandag den 28. og tirsdag den 29. januar.

Ved årsmødet uddeles to priser: Årets løgavler samt en pris for bedste kvalitet af løg.

Konkurrencen om at blive Årets løgavler går ud på at have det højeste udbytte med den rigtige kvalitet og er for både økologiske og konventionelle avlere.

Der er i alt 12 deltagere, og der er pengepræmier og pokal til de bedste i begge kategorier.  Konkurrencen er sponseret af SeedCom, Hazera, Olssons Frö og SW Horto.

I kvalitetskonkurrencen bliver der sat fokus på at høste og lagre løgene, så de får den bedste salgbare kvalitet.

Der deltager fem røde og fem gule partier. Her er det deltagerne på Årsmødet, som vurderer kvaliteten og kårer vinderen af henholdsvis de bedste gule og røde løg. 

Denne konkurrence er sponseret af Grimme Skandinavien, SeedCom og Hazera.   

Vinderne af løgkonkurrencerne afsløres mandag ca. kl. 16.30.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.