Nordzucker - som de to danske fabrikker hører under - har netop udsendt deres forventninger til 2017/18-kampagnen.
Overordnet forventer virksomheden et godt høstudbytte med store regionale forskelle.
"I år har sukkerroerne i gennemsnit stået 200 dage i jorden. Vækstbetingelserne har været vidt forskellige regionalt som følge af vejret: I mange lande bremsede en ekstremt kold april planternes udvikling. Maj var fortsat kølig i Danmark og gav en lidt langsom vækst, mens sommeren har givet gode vækstforhold med pænt udviklede roer og en kraftig bladmasse. Mens roerne i Slovakiet måtte kæmpe med en ekstrem tørke, var vejrbetingelserne i andre regioner, herunder Danmark, mere gunstige til trods for ofte omfattende nedbør", skriver Nordzucker.
Lars Gorissen, Nordzuckers Chief Agricultural Officer, ser optimistisk på den forestående kampagne:
"Vejret har ganske vist været ret blandet i år og præget af visse ekstremer, men vi regner alligevel med et godt høstudbytte.“ Med hensyn til kampagnen understreger han, at ”trods nye markedsbetingelser og omskifteligt vejr har roen vist sit værd som afgrøde, og vores nye fleksible kontraktmodeller betaler sig", siger han i en pressemeddelelse.
I år bliver der desuden for første gang oparbejdet økologiske roer på fabrikkerne i Schladen, Tyskland og Nykøbing.
Kampagnen forventes at slutte for koncernen i anden halvdel af januar.
Nordzucker melder, at fabrikkerne er optimeret til at klare en lang kampagne, der slutter i januar. Sidste år investerede koncernen cirka 84 millioner euro - godt en halv mia. kr. - i vedligeholdelse og modernisering af produktionsanlæggene.
"Markedet kræver, at vi har en høj grad af fleksibilitet", siger Nordic Sugar A/S Adm. dir. Jesper Thomassen.
"Derfor investerer vi målrettet i effektiviteten på vores fabrikker, både inden for oplagring, logistik og produktkvalitet. I år vil vi også starte oparbejdningen på fabrikken i Nakskov tidligere end på fabrikken i Nykøbing dels af hensyn til forsyningen af det danske marked og dels fordi fabrikken i Nykøbing skal anvende økologiske roer i starten af kampagnen".
Kommentarer