Datalogisk: Ukrudtsværktøj kan sænke kemiudgifter med 20-40 procent

Et nyt beslutningsstøtteværktøj til at optimere plantebeskyttelsen kan reducere udgifterne til planteværn, primært herbicider, med ikke mindre end 20 til 40 procent. Sådan lyder vurderingen fra Datalogisk for deres nye produkt IPMwise, der er udviklet af IPM Consult og lanceres i samarbejde med Datalogisk.

Udover den lavere kemiudgift vil programmet også kunne reducere udviklingen af resistens og sørge for at lovkrav overholdes, hedder det.

”Vi kalkulerer blandt andet med de aktuelle udfordringer såsom forbud eller restriktioner mod brugen af ældre herbicider, at ingen nye herbicid virkemekanismer er på trapperne samt det tilbagevendende problem med resistens”, fortæller Per Rydahl fra IPM Consult.

På sigt vil it-løsningen kunne integreres med Næsgaard Mark programmet.

Direktør Birger Hartmann fra Datalogisk forklarer: ”Med IPMwise får brugeren blandt andet adgang fra de moderne IT-platforme, også ude på marken, der tages hånd om bekæmpelse i ekstreme ukrudtsbestande, og der er mulighed for at benytte egne midler og priser. Det vil sige, at landmanden kun får behandlingsforslag med midler, som han rent faktisk har på lager, og derved begrænses antallet af forslag. ”
 
Ifølge Datalogisk er det unikt for IPMwise, at landmanden kan modvirke herbicidresistens, indtaste effektkrav til behandlinger, indtaste hvilke produkter man ønsker at benytte, indtaste egne priser på produkter og gemme ukrudtsbestande på marker til brug for planlægning i den kommende vækstsæson.

Faktaboks

IPM Consult blev i 2014 stiftet af Per Rydahl og Ole Mission Bøjer, som begge har en fortid på Aarhus Universitet inden for agro-biologi.

Her udviklede de i sin tid et lignende planteværnssystem. Som iværksættere så de et behov for et nyere og bedre værktøj til at håndtere de udfordringer, som landmanden står overfor i dag.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.