DLG: Marked for rapsfrø på rutsjetur

Volatilt marked for rapsfrø i denne høst. Bekymringer omkring høsten i Tyskland og Polen, som får markedsaktørerne til at forvente lavere udbud frem mod høstårets afslutning.

Af rapshandler Christian Dam Olesen, DLG

Det europæiske marked for rapsfrø er volatilt i dette års høst periode – i hvert fald hvis man ser på Matif-noteringerne.

Det fysiske marked er lidt mere fredeligt i disse dage.

Der er generelt købere af rapsfrø i det europæiske marked grundet markedsaktørernes forventning om lavere udbud af rapsfrø i Europa, når vi kommer ind i 2018.

Det er bekymringer omkring høsten i Tyskland og Polen, som får markedsaktørerne til at forvente lavere udbud frem mod høstårets afslutning. Vi har dog set gode produktioner i Frankrig og Østeuropa.

På samme tidspunkt rapporteres der om ugunstige forhold for canadisk og australsk canola, hvilket har betydning for den europæiske importsituation.

Nogle dage oplever vi dog store fald i prisen på rapsfrø, hvilket kan tilskrives trenden og nyheder i korrelerende markeder såsom råolien, sojakomplekset og palmeolien. 

Temperaturerne i Canada har generelt været højere i de seneste måneder, samtidig med at områderne har fået mindre regn end normalt. Sammenholdt med en senere såning er der dermed ikke optimale forhold for den canadiske canola.

Det samme billede har gjort sig gældende i Australien, hvor der er bekymringer om udbytterne. Nogle vejrudsigter tyder dog på, at mere favorabelt vejr kan forekomme i de to lande.

Sojakomplekset

Sojabønneplanterne har nu bevæget sig ind i en vigtigt fase i udviklingen.

Forholdene var lagt fra optimale i juli måned, hvor vejret har været koldere og mere vådt end normalt, hvilket betyder, at afgrødetilstanden i slutningen af juli var på sit laveste niveau i fem år.

Alligevel valgte USDA har hæve deres udbytteforventninger i den seneste USDA rapport til 49,4 bushels/acre. På samme tidspunkt blev slutlagrene også opskrevet.

Vejret er på nuværende tidspunkt favorabelt for sojabønne afgrøderne, hvilket er afgørende for afgrødens udvikling, da vi har bevæget sig ind i en vigtigt fase i plantens udviklingen.

Potentiel stigning for palmeolie

Verdens største importør af vegetabilske olier, Indien, hævede importskatten markant på palmeolie for at begunstige lokalt producenter af oliefrø. Dette er prisnegative nyheder for palmeolien i Malaysia og Indonesien.

Samtidig viste de seneste MPOB-data stigende lagre og produktion. Eksporten blev rapporteret stigende men skuffede samtidig. Markedsaktørerne taler dog om en potentiel stigning i efterspørgslen i den nære fremtid.

Stigende efterspørgsel på råolie

Vi er begyndt at se stigende efterspørgsel på råolie i anden halvdel af 2017, da vi ser et større træk på de amerikanske lagre. Det viser de seneste ugers lagertalrapporteringer.

Samtidig er den geopolitiske risikopræmie i øjeblikket forhøjet pga. situationen i Venezuela, Libyen og Qatar samt et presset forhold mellem USA og Iran samt USA og Nordkorea. Der er derudover ingen tvivl om, at valutaen også har en påvirkning på råolien.

Valuta også påvirket

Valutaen er også påvirket af geopolitiske forhold og politiske spændinger på nuværende tidspunkt. Dollaren har styrket sig lidt ovenpå de politiske spændinger, da investorerne søger over i dollaren.

De seneste amerikanske jobtal overraskede positivt, men inflationen bliver ved med at være en problemstilling i forhold til yderligere amerikanske rentestigninger.

Tror på stigende priser

På nuværende tidspunkt tror vi på stigende priser på rapsfrø. Det er bekymringen over tysk, polsk, canadisk og australske raps/canola produktion, der får os til tro på stigende priser på rapsfrø.

Det skal dog stadig pointeres, at rapsfrøene er stærkt påvirket af de korrelerende markeder såsom råolie, sojakomplekset og palmeolie.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.