Esben Lunde bakker op om L&F i sprøjteforbuds-sag

Miljø- og fødevareministeren opfordrer EU-Kommissær Phil Hogan til at droppe planlagte skærpelser af grønne krav.

Esben Lunde Larsen, Miljø- og fødevareminister, advarer nu direkte EUs landbrugskommissær Phil Hogan mod at effektuere Kommissionens planer om at indføre sprøjteforbud i miljøfokusområder.

I et brev til Hogan peger ministeren på en række ulemper ved et sprøjteforbud: Det vil bl.a. give udbyttetab for landmændene, og det vil være dyrt og besværligt at kontrollere. Og medlemslandenes IT-systemer, som netop i dyre domme er bygget op til at kunne håndtere EU-reformen, vil skulle ændres med risiko for forsinkelser i udbetalingen af landbrugsstøtte, pointerer den danske minister.

Og helt overordet trækker det i stik modsat retning end den lovede forenkling.

»Med det her forslag vil vi næsten skulle starte forfra,« skriver Esben Lunde Larsen, som »kraftigt« opfordrer kommissæren til at genoverveje forslaget.

Kan give totaltab

Hos Seges vurderer landskonsulent Poul Henning Petersen, at et forbud mod at sprøjte MFO-græsudlæg i hovedafgrøder vil udløse et gennemsnitligt udbyttetab i vårsæd på 20 procent på grund af ukrudt eller angreb af svampe og skadedyr.

»Men det er gennemsnittet. Nogle vil i visse år opleve totaltab, hvor de slet ikke får høstet på grund af ukrudt. Derfor vil et sprøjteforbud give en meget stor usikkerhed, som utvivlsomt vil få landmænd til at fravælge MFO-græsudlæg,« vurderer Poul Henning Petersen.

Faktaboks

Det vil EU-Kommissionen:

  • Forbud mod at sprøjte brak, efterafgrøder og græsudlæg, der anvendes til miljøfokusområder. Efterafgrødeblandinger skal være etableret i periode på mindst 10 uger. MFO-brak skal være braklagt mindst 9 måneder i ansøgningsåret.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.