Hele grovvarebranchen siger stop for glyphosat til maltbyg
Brancheforeningen Dakofo har i ca. to år arbejdet for et fælles krav hos grovvareselskaberne om, at maltbyg ikke må sprøjtes med glyphosat før høst i Danmark.

Det er ikke kun DLG, der allerede fra den kommende høst kræver, at maltbyg ikke må sprøjtes med glyphosat-holdige ukrudtsmidler før høst. Det gælder nemlig alle grovvareselskaber, som er medlemmer af brancheforeningen Dakofo.  

 Asbjørn Børsting, direktør hos Dakofo (brancheforening for korn- og foderstofproduktion og handel i Danmark), påpeger således, at brancheforeningen har arbejdet med at få indført kravet i snart to år. 

"Det skyldes, at vi eksporterer meget maltbyg i Danmark, og vi laver normalt rigtig god kvalitet, som vi er kendt for. - men der er kommet fokus på restindhold af glyphosat,  hvor en hel del malterier og bryggerier i Europa har meget fokus på, at det vil de ikke have noget målbart af. 

Det har vi så i branchen samlet truffet enighed om og reageret på ud fra de stærke krav og ønsker," siger Asbjørn Børsting og fortsætter:

DLG: Slut med at sprøjte maltbyg med glyphosat før høst Mark 26. juni · 08:12

"Vi skulle meget gerne ende med, at det bliver fuldt ud i Danmark nu, så vi ikke har maltbyg med glyphosat i Danmark," fortæller han.

Fra maltbyg til foderbyg

Afsætningen af maltbyg giver årligt landbruget en indtægt på et treciftet millionbeløb, oplyser DLG.

Asbjørn Børsting uddyber, at det maltbyg, hvor der fremover bliver fundet glyphosat i, ikke længere kan sælges som maltbyg, men som foderbyg.

"Generelt vil det blive nedklassificeret – det skal man regne med. Hvis landmanden fortsætter med at sprøjte med glyphosat inden høst, så er man ude af det marked, og derfor er der en præmieforskel," siger Asbjørn Børsting.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.