Kartoflen vippet af kongetronen

Tomaten er nu så populær hos danskerne, at den er den mest handlede grøntsag i Danmark.

Danskerne er ikke længere et kartoffelfolk. Nye salgstal fra Coop viser, at danskerne er så glad for tomater, at kartoflen for første gang er blevet overhalet af tomaterne målt på omsætning.

Det beretter Dansk Gartneri.

Listen er således ud nu:

  1. Tomat
  2. Kartoffel
  3. Agurk
  4. Peberfrugt
  5. Gulerødder

Ifølge tomatgartner Michael Kongstad, som dyrker tomater på Fyn og Sjælland, er det i høj grad de nye sorter, der driver udviklingen.

”Tomatmarkedet i Danmark handlede før i tiden om at dyrke én slags tomat. I dag er de specielle tomatsorter populære som aldrig før. De appellerer til en langt bredere gruppe af forbrugere. Alt fra tomater på klase til de meget populære helt små tomater, der næsten smager som slik og som mange børn er begejstrede for"," siger Michael Kongstad.

Kulhydrater og pesticider

Også danskernes opfattelse af kartoflen kan spille ind, vurderer Dansk Gartneri. Kartoflen har været hængt ud for at være rig på stivelse – og det kan ifølge madekspert Cathrine Gro Frederiksen være forklaringen på, at mange danskere tyer til andre grøntsager:

"Der har de sidste par år været adskillige populære kure, hvor kulhydrater og stivelse er blevet sendt i skammekrogen. Det kan have haft den effekt, at kartoflen er blevet vippet af førstepladsen," siger Cathrine Gro Frederiksen.

Michael Kongstad påpeger i øvrigt, at de danske tomatgartnere er dygtige til at afprøve nye sorter, der i stor stil bliver dyrket uden brug af pesticidrester. Gartnerne bruger ofte biologisk bekæmpelse til at holde skadedyr, plantesygdomme og ukrudt nede ved hjælp af f.eks. galmyg og snyltehvepse.

Der dyrkes i Danmark tomater på cirka 30 hektar jord, hvoraf dyrkningen af de specielle sorter udgør op imod to-tredjedel af det dyrkede areal. For bare få år siden var fordelingen tættere på 50/50.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.