Marken stresses af dæktryk - og det blev målt "live" på mark ved Foulum

Med tre forskellige maskinsæt målte forskere både hjultryk og belastninger i 20, 40 og centimeters dybde til maskindemonstration på Forskningscenter Foulum.

I princippet er der intet nyt under solen. Sænk dæktrykket, benyt større dæk og øg antallet af aksler for at skåne jorden, lyder de gængse tommelfingerregler, der naturligvis også er i mod alt for store og tunge maskiner i marken.

Men for at understrege helt præcist, hvad de forskellige faktorer betyder for jorden, var der tirsdag fokus på netop marktryk til en maskindemonstration på Foulumgård ved Forskningscenter Foulum ved Viborg. Her havde forskere placeret vægte samt gravet måleudstyr ned i marken for derved at få direkte målinger af forskellige maskinsæt, som passerede udstyret.

»Vi har placeret følere i 20, 40 og 60 centimeters dybde. I overjorden er tommelfingereglen, at dæktrykket er lig med belastningen i overjorden - dog med henyntagen til, at der kan være forskel på dæk med forskellig diameter og trædeflade,« fortæller Matthias Stettler, videnskabelig medarbejder hos universitet i Bern, Schweiz og medarbejder i SoilCompaction.eu hvor en række forskere på tværs af nationaliteter samarbejder i forsøg om marktryk.

Når det gælder den dybere jord er Matthias Stettlers vurdering, at stressbelastninger over 0,5 bars tryk giver risiko for skader i jorden.

Fugtig jord slørede resultater

Først over testfeltet var en John Deere 8R med en læsset halmvogn med skånsomme Michelin dæk og 0,7 bars tryk i alle hjul. Halmvognen viste et akseltryk på 5,2 ton på begge aksler, og stressbelastningen i jorden holdt sig på et fornuftigt niveau.

»Vi kan se på grafen her, efterhånden som sættet passerer følerne i jorden, at hjulene trykker med 0,7 bar i overjorden, mens den holder sig under 0,5 bar i 40 og 60 centimeters dybde,« forklarede Matthias Stettler under demonstrationen.

Næste sæt var den dimentrale modsætning. Igen en traktor med en halmvogn. Men denne gang med smallere hjul og højere dæktryk på traktoren, samt traditionelle lastbildæk med otte bars tryk på vognen. Et almindeligt syn på markerne om sommeren, når der samles halm.

»Vægtmæssigt er begge sæt nogenlunde identiske med akseltryk på vognene. Men vi kan se, at stressbelastningen i jorden er højere. Dog vil jeg sige, at forskellen ikke er nær så stor, som den burde være. Men det skyldes sansynligvis desværre, at marken her er rigtig våd, så den bedre absorberer påvirkningerne fra vognen. Havde jorden været tør, ville vi se et meget større tryk fra lastbilhjulene i de dybere jordlag,« påpeger Matthias Stettler.

Sidste sæt var en treakslet gyllevogn med et akseltryk omkring de 10 ton. Trods en fornuft dækmontering viste der sig store påvirkninger i overjorden, og også i 40 og 60 centimeters dybde var der problemer.

»Vi er over 0,5 bar i dybden. Det betyder, at der er en potentiel risiko for skade af jorden, tilføjede den Schweisiske forsker.

Imidlertid viste samme gyllevogn gode takter i næste forsøg. Vognen var nemlig udstyret med et sæt monterede bælter under maven fra Skodborg Dækservice. Bælterne er hydraulisk betjente og kan ifølge virksomheden aflaste vognens vægt gennem hjulene med 10 ton.

»Bælterne aflaster alle tre aksler, men mest den midterste kan vi se på grafen. Men det interessante er, at vi nu kommer under 0,5 bars tryk i de dybere jordlag, konstaterer Matthias Stettler, da traktor og vogn passerer trykfølerne.

Maskindemonstrationen på Foulum blev afholdt som et led i de EU-finansierede projekt Recare, der kort fortalt har til formål at belyse, effekten af forskellige påvirkninger på jorden i en række europæiske lande.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.