Naturstyrelse efter kritik: Vores tidsfrist er vejledende

Naturstyrelsen var tre måneder i stedet for tre uger om at videresende klager til Natur- og miljøklagenævnet.

Klager over 1. generationsvandplaner skulle være Naturstyrelsen i hænde 27. november, og normalt skal sådanne klager videresendes til Natur- og miljøklagenævnet inden tre uger. Men Naturstyrelsen var tre måneder om det.

Det falder Lars Hvidtfeldt, viceformand for Landbrug & Fødevarer for brystet, at myndighederne nøler.

»Når landmænd ikke når en tidsfrist har det store konsekvenser, og myndighederne lover bål og brand,« siger han.

L&F har sendt en klage over at vandplanerne har såkaldte »tilblivelsesmangler« og bl.a. mangler konsekvensanalyser og konkrete vurderinger af vandløb.

Ifølge Sara Guldagger Westengaard, Naturstyrelsen, er det styrelsens udganspunkt, at borgere og organisationer, der klager, kan forvente hurtig og effektiv sagsbehandling.

»Det afgørende er dog, at klagerne underlægges en tilstrækkeligt grundig og forsvarlig behandling, så Natur- og Miljøklagenævnet kan træffe afgørelse på et fuldt oplyst grundlag. Naturstyrelsen modtog ca. 150 klager, som vi skulle forholde os til. Dette har taget længere tid end den vejledende frist for oversendelse af klager til nævnet. Klagerne er dog nu oversendt sammen med en udtalelse fra Naturstyrelsen, og vi ser frem til nævnets afgørelse,« skriver hun i en e-mail til LandbrugsAvisen, der desværre først tikkede ind efter fristen for at få kommentaren med i avisen, der udkom fre dag.

 

Læs mere i LandbrugsAvisen, der blev udsendt fredag,om klagerne, der blev forsinket.

Emneord natur, miljø

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.