Nu overrasker kornprisen

Alle havde troet det modsatte ville ske. Hold godt øje med priserne det næste stykke tid, lyder det fra AgroMarkets.

Alt tyder nu på, at kornpriserne vil stige i den kommende tid. Forbruget er nemlig på vej op, mens produktionen er uændret. Det får lagerbeholdningerne til at svinde ind og dermed kan man forvente højere priser.

Det er det danske AgroMarkets konklusion på nyhederne fra det det amerikanske landbrugsministerium. Efter den seneste afgrøderapport, WASDE, fra det amerikanske landbrugsministerium, USDA, er de amerikanske priser på majs og hvede allerede begyndt at stige.

På det europæiske marked er priserne også steget en anelse fredag.

Baggrunden for stigningerne er, at forbruget af andet korn inkl. majs stiger, mens produktionen holdes meget tæt på uændret. Det betyder reducerede lagre, og det var ikke helt, hvad analytikerne havde ventet. Flere private analysehuse har forud for WASDE rapporten været ude og opjustere kornforsyningen i Sydamerika. Men USDAs rapport levede ikke op til forventningerne.

"Overraskelsen i WASDE rapporten kan godt give stigende priser i en periode. Derfor er der god grund til at følge kornmarkedet tæt - specielt om det europæiske marked vil handle med op," siger John Jensen, analytiker i  AgroMarkets.

Opdateret kl. 11.27: Tilføjet at der er sket prisstigninger på det europæiske marked.

Faktaboks

Korn, produktion, lagre og forbrug:Produktionsoverskuddet af korn falder denne måned til 23,14 mio. ton mod 25,36 mio. ton sidste måned. Det sker, fordikornproduktionen nedjusteres, mens forbruget opjusteres. De globale kornlagre falder således til 625,87 mio. ton og svinder lidt ind til 24,15 pct. mod 24,48 pct. for en måned siden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.