Sjællandsk rådgivning lancerer hjemmeside til kornsælgende landmænd

Agrovi lancerer 2. november nyudviklet hjemmeside til planteavlere, som skal gøre det lettere at handle korn til den højst mulige pris.

Det sjællandske rådgivningsselskab Agrovi sender 2. november en ny hjemmeside i luften målrettet kornsælgende landmænd. Målet er at hjælpe landmændene til at handle korn til den bedst mulige pris. 

"Det er i den grad et område, vi skal have mere fokus på", siger Niels Peter Ravnsborg, direktør i Agrovi, og fortsætter:

"Vi går rundt og spekulerer i, om vi skal sprøjte med 0,1 liter eller 0,15 liter for en merpris til 40 kroner, mens vi uden videre afleverer kornet hos foderstoffen og oven i måske får fradrag får tusinder af kroner.

Agromarkets leverer anbefalinger

De kornsælgende landmænd, som er tilmeldt siden, vil få købsanbefalinger fra Agrovis samarbejdspartner  Agromarkets.

”Vi har helt fra starten haft et tæt samarbejde med - og senere medejerskab af - AgroMarkets”, siger Niels Peter Ravnsborg. 

”AgroMarkets anvender både tekniske og fundamentale analyser. Hver morgen er analyser og anbefalinger klar senest kl. 8, så landmændene kan basere deres daglige beslutninger om køb og salg på den seneste nationale og internationale markedsudvikling.

Imidlertid er der alt for få landmænd, der får omsat denne information til konkrete handlinger. De fleste får slet ikke solgt kornet optimalt, og de vil vi rigtig gerne hjælpe med”, forklarer Niels Peter Ravnsborg om det nye initiativ.

Niels Peter Ravnsborg, oplyser til markplus.dk, at brugerne af siden vil skulle betale en abonnementspris. For erfa-grupper vil der være en samlet pakkeløsning. Alle andre interesserede - også ikke medlemmer - kan tegne et abonnement.

"Vi har endnu ikke fastsat en pris, men det bliver ikke i den dyre ende. Vi skal bare have dækket vores omkostninger," siger Niels Peter Ravnsborg, der lover at priserne er klar til lanceringen 2. november.

Hos Agrovi vil der være to medarbejdere  - dog ikke på fuld tid - med ansvar for den nye hjemmeside.

Lettere at omsætte strategien til en operationel plan

Niels Peter Ravnsborg fortæller, at det på hjemmesiden i høj grad handler om at få omsat en strategi til en operationel plan, som enkelt og overskueligt kan eksekveres når behov og mulighed opstår.

På hjemmesiden kan brugeren registrere markplan, opbevaring og forventet udbytte på en enkel måde, ligesom budgetteret pris, omkostninger til kemi, gødning, maskiner og såsæd samt likviditetsbehov kan tastes ind.

Baseret på de informationer viser hjemmesiden nøgletal som indtjening og dækningsbidrag pr. ha., ligesom der er et enkelt overblik over lagrene og deres kapacitet.

"Når der så kommer et salgssignal fra AgroMarkets, beregner siden automatisk en salgsanbefaling, som landmanden på en enkel måde kan veje op mod de forskellige nøgletal inden beslutningen tages.

Og skal der sælges, kan træk på de enkelte siloer og likviditeten automatisk blive opdateret”, siger Niels Peter Ravnsborg.

Han understreger, at det er landmanden selv der tager beslutningen om et salg. Landmanden kan altså ikke bagefter laste Agrovi for en forkert beslutning.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.