Stærk russisk rubel lukker europæisk hvede ind i varmen

Europæisk hvede er nu blevet konkurrencedygtig med sortehavshveden på grund af en stærk russisk rubel.

Den russiske valuta har været på optur overfor euroen, og det sætter sit præg på kornmarkedet lige nu.

Lidt overraskende var Egypten således i går tilbage i hvedemarkedet for tredje gang på to uger, rapporterer Jyske Markets i dagens afgrøderapport.

Den heftige aktivitet skyldes efter sigende, at de private egyptiske importører er økonomisk presset, efter at landet tilbage i november devaluerede den egyptiske pund kraftigt, hvilket svækker købekraften i fremmed valuta.

Egypterne endte denne gang med at købe 535.000 ton hvede med oprindelse primært fra Sortehavet. Priserne endte på 208,65-213,12 US-dollars (147-150 danske kroner) pr. ton CIF (sælger betaler fragt til ankomsthavn) med levering i starten af april.

Egypten købte også fransk hvede

Som følge af en gunstig euro-kurs, der er svækket i forhold til den russiske rubel og den amerikanske dollar, blev der imidlertid for første gang i denne sæson også plads til to  laster fransk hvede.

At den europæiske hvede nu er blevet konkurrencedygtig med sortehavshveden, illustrerer meget godt hvor hurtigt de russiske hvedepriser er steget i takt med den styrket rubel. Og deraf er fulgt vintersæsonens stigninger på det europæiske hvedemarked, lyder analysen fra Jyske Markets.

SovEcon har senest nedjusteret den russiske hvedeeksport til 26,6 mio. ton, hvilket vil være russisk rekord, men alligevel pænt under forventningerne i starten af sæsonen. Her var det ventet, at eksporten ville lande i omegnen 30 mio. ton.

USA ventes i indeværende sæson at eksportere 27,5 mio. ton hvede, og holder det stik, vil amerikanerne generobre titlen som verdens største eksportør.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.