Stor succes med CropSat

Flere end 7.700 danske og 4.800 svenske landmænd har i år brugt CropSat. Konceptet udvides med yderligere en satellit til næste år.

Der har været stor interesse fra både landmænd, planteavlskonsulenter og maskinbranchen for at bruge CropSat. Det er dog nok de færreste landmænd, der har brugt det direkte til at gødske eller vækstregulere ud fra tildelingskort,« siger Jens Elbæk, afdelingschef for Planteinnovation hos Seges.

Han mener dog, at der er en række andre brugbare fordele ved CropSat.

»Satellitten flyver over Danmark en gang om ugen i løbet af hele vækstsæsonen og tager billeder af markerne. I år har der været en del dage med overskyet vejr, så landmændene har vel fået to til fem billeder indtil nu, som de har kunnet bruge,« siger Jens Elbæk.

Han tilføjer, at satellitbillederne ud over graduering af gødskning og vækstregulering af afgrøderne kan bruges til beslutningsstøtte og fejlfinding: Hvorfor står afgrøden tyndt i pletter, og ser afgrøden ud, som den skal, og skal der gøres noget ved det?

»Vi har fået mange henvendelser, hvor landmænd og konsulenter efterspørger nye funktioner i programmet. Der kommer nyheder og rettelser til 2017, men det bliver ikke mange. For CropSat er tænkt som et brækjern til at få gang i forskellige ting. Derfor skal det frem for alt være brugervenligt, så så mange som muligt får mod på at bruge det,« siger Jens Elbæk.

Han tilføjer, at der til næste år kan hentes billeder fra to satellitter. Dermed burde der blive dobbelt så mange billeder.

Faktaboks

CropSat

  • Gratis web-program.
  • Introduceret i foråret 2016.
  • Brugt af 7.700 danske og 4.800 svenske landmænd.
  • Seges har afholdt webinar om Cropsat, hvor mere end 150 deltog.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.