8 ud af 10 maskinhandlere kører med overskud

Økonomien hos maskinhandlerne har fået det bedre, viser ny analyse af branchens bundlinjer fra Dansk Maskinhandlerforening.

På en række parametre går det nu bedre for de danske maskinhandlere:

Otte ud af 10 maskinhandlere kan i deres 2016-bøger notere sig overskud, og samtidig har der været fremgang for 60 procent af forhandlerne, viser Dansk Maskinhandlerforenings friske analyse af regnskaberne i branchen.

»Det går relativt fornuftigt i branchen. Det er ikke et boom, men det er glædeligt, at der generelt set er mange, som klarer sig fornuftigt, så kunderne også har en maskinforretning, der står klar til at servicere dem i morgen«, siger adm. direktør Klaus Nissen fra Dansk Maskinforhandlerforening i en kommentar til tallene.

Udmærket salg

Han vurderer, at fremgangen skyldes, at mange virksomheder efter en hård finanskrise er blevet bedre til at skære deres virksomheder til, og samtidig er der et fornuftigt underliggende salg.

»Mange fokuserer på, hvordan det går med salget af nyregistrerede traktorer. Men vi kan se, at selvom det ikke var så højt i 2016, blev der solgt ganske mange redskaber, og der begyndte at komme en optimisme hos kunderne«, siger han.

20 i rødt - stort fald

I 2016 blev antallet af maskinhandlere, der har et negativt resultat, halveret til et niveau omkring 20 ud af analysens 116 virksomheder.

Klaus Nissen forventer, at fremgangen fortsætter stille og roligt.

»Der er en positiv trend blandt maskinhandlerne, der også kan mærke, at landmændene er blevet mere optimistiske«, siger han.

Analysen kan dog ikke sige, om det er store, små eller bestemte mærker, som gør forskellen for, hvordan en forhandler klarer sig.

»Vi har ingen rød tråd i, hvor det går bedst. Det er bredt set – i bund og grund kommer det tilbage til management«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.