Danish Agro vil sælge maskiner i Danmark

Klar melding fra grovvareboss Christian Junker: Vil sælge maskiner for milliarder.

Danish Agro vil være maskinforhandlere i både Danmark og resten af sine kernemarkeder.

Det annoncerer topchef Christian Junker nu i en offensiv melding i forbindelse med koncernens årsregnskab.

»Vi har besluttet strategisk, at vi vil ind på maskinmarkedet i Skandinavien og hele Østersøen rundt. Alle vores kernemarkeder, bortset fra Tyskland,« siger grovvarebossen.

»Derfor sender vi nu et klart signal om, at det er en business, vi vil ind i.«

Danish Agro vil gå en anden vej end bilimportøren Semmler Gruppen, der i efteråret opkøbte maskinhandleren Mejlby & Vilsgaard samt Maskincenter Sjælland for at komme ind i branchen og forhandle John Deere.

I stedet vil andelsselskabet gå efter at blive nationale forhandlere via en aftale med et eller flere af de store mærker.

»Hvis vi skal gå ind i noget, så skal vi have brandet for hele landet. Det skal være full-line, og det skal dække hele landet. Men vi er ikke sultne eller har travlt. Det kan være, at der går tre eller fem år, før vi går ind. Men vi har besluttet, at vi går for maskiner på den lange bane,« melder Christian Junker.

Kontrakter allerede med tre mærker

For Danish Agro er det ikke nyt at skulle handle med maskiner. Allerede i dag omsætter koncernen for 1,8 mia. kroner årligt i sin division Agribusiness Machinery.

»Men jeg er ikke overrasket, hvis vi om fem år har en forretning med en omsætning på 3,5-4 mia. kroner på maskiner. Det kan udgøre 10 pct. af vores samlede omsætning.«

Omsætningen på maskiner hentes især i Finland og i Polen og er det seneste år udvidet markant.

»Vi er de største maskinhandlere i Polen, hvor vi forhandler New Holland og har en omsætning på 500 mio. kr.,« fortæller Christian Junker.

I Finland er datterselskabet Hankkija forhandler af John Deere i otte centre, mens der i Tjekkiet er aftale med Agco fordelt på seks store centre over hele landet.

Dermed har koncernen allerede kontakt og handel med tre af de helt store spillere på markedet. Hvilket af disse mærker, topchefen helst ser som partner i Danmark og de øvrige lande, man vil ind i, ønsker han dog slet ikke at spekulere i på nuværende tidspunkt.

Til gengæld ser Christian Junker gode fordele for både mærker og ham selv i, at han kan tilbyde sig som forhandler i flere lande på een gang.

»Vi tror, at der vil være cross-border-fordele. Maskinhandel handler lige som grovvarer meget om struktur, for det er meget kapitaltungt. Men over en årrække tror vi, at det er en lige så god forretning som vores øvrige forretningsområder.«

3-5 centre på landsplan

At maskinhandlen lige i disse år er hårdt presset - hvilket koncernen også mærker i Finland - afskrækker på ingen måde Danish Agro.

»Maskinmarkedet er ikke særlig attraktivt lige nu. Konjunkturudviklingen er dybere og højere end på andre områder. Men vi ser mere langsigtet på det; og vi ser, at det er noget, landmændene har brug for,« konstaterer Christian Junker.

En del af indtjeningen skal komme fra at indrette maskinhandlen markant anderledes end i dag. Det vil få betydning for landmændene, når de skal købe maskiner.

»Vi mener, at der på det danske marked er behov for 4-5 centre nationalt. En landmand kører gerne 100-150 km for at se på en maskine,« mener Christian Junker.

Han påpeger, at centrene i fremtiden i endnu højere grad skal være specialværksteder for at kunne klare kravene til viden og træning. Og at der ud over centrene skal suppleres med udekørende service.

»Jeg har dyb respekt for, at der findes mange lokale forhandlere i dag, der vil gøre det godt også mange år ud i fremtiden. Vores melding er ikke en krigserklæring til de bestående forhandlere. Men hele maskinbranchen står over for en strukturel tilpasning, og vi mener, at vi kan gøre en forskel,« lyder det.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.