Første stortraktor på vej til at køre selv i danske marker
Semler Agro arbejder på at vise en førerløs John Deere i 300-400 hk klassen frem inden årets udgang.

Den førerløse traktor er på vej fra danske golfbaner og plantager ind på danske landbrugsmarker.

Semler Agro har i løbet af 2017 allerede rullet det første udstyr ud, der omdanner store fairwayklippere og små plantagetraktorer til selvkørende maskiner på to golfbaner og tre plantager i Danmark. Inden for relativt kort tid kommer teknikken også op i store landbrugstraktorer, lød det fra Semler Agros direktør Kim Skov Rasmussen på Landbrugsmediernes vækstkonference i Odense fredag.

Hos Semler Agro arbejder manager Morten Skau Foged fra Semlers high tech afdeling Solution Center ihærdigt på at få det til at lykkes. Teknikken kommer fra hollandske Precision Makers, som Semler er distributør for i en række nordiske lande.

»Hvis alt går vel, kan vi vise det i slutningen af året«, siger han.

Ukendt prisniveau

En af forskellene fra de mindre traktorer til de største traktorer er bl.a. graden og mængden er sensorer, der sættes på.. Derfor er Semler også et stykke fra at skyde sig ind på prisniveauet. På golfmaskinerne betaler golfbanerne 6.885 kr. plus moms pr. måned på en 60 måneders leasingaftale.

For pengene får golfbanerne udstyr, som får deres eksisterende fairwayklipper til at klare græsslåningen, mens medarbejderen kan bruge arbejdstiden på en anden opgave samtidig.

»Teknikken får sin udbredelse, når vi kan vise, at det er en god investering. Potentielt vil samme traktorfører kunne styre en traktor, som kører og harver, mens han selv kører og sår og en tredje traktor kører med tromlen. Eller han kan programmere den til at have harvet i løbet af natten, så den arbejdsgang er klaret, når han vil køre ud og næste morgen«, siger han.

 

Teknologien er lovlig

Ser man på lovgivningen så er vejen allerede helt klar for teknikken. Det er kun, når du er på offentlige områder og eller vej, at der skal være fører på førerløse køretøjer.

»På golfbanerne indstiller man klipperne, så de automatisk stopper ved et stoppunkt, når de nærmer sig en befærdet vej, og så kører medarbejderen den videre på den anden side af vejen«, forklarer Morten Skau Foged.

På maskinerne vil maskinføreren også kunne få en sms om, at maskinen er stoppet, hvis den har for meget hjulslip eller ændret olietryk. Og hvis alt går vel, så er vi ikke mange måneder fra at se det i praksis på danske marker.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.