Foder bjerget til stort dansk forsøg med Shredlage

Forskellige snitlængder med både normal- og Shredlage cracker danner rammerne om nyt forsøg, der skal påvise eventuelle forskelle i mælkeydelse og foderoptag afhængig af snitlængde og crackermetode.

I dag onsdag tog Seges fat på andedagen af de indledende øvelser til et nyt dansk forsøg, der blandt andet skal undersøge eventuelle forskelle på foderoptagelse og mælkeydelse afhængig af foderets struktur.

På AU Foulum, som lægger faciliteter til, har en Claas Jaguar med Shredlage cracker siden i morges snittet majs på henholdsvis 9, 18 og 26,5 millimeter snitlængde. I går tog en anden snitter ligeledes majs fra samme mark, men med en traditionel corncracker og i snitlængder på 4, 9 og 18 millimeter.

»Forsøget starter op omkring den 12. december. Vi vil have 60 køer med, som i de første tre uger alle får almindelig snittet majs på 9 millimeter. Dernæst deles køerne op i hold a 12, som så i seks uger får hver deres forskellige snitlængder af majsen med de respektive crackere«, fortæller Rasmus Hauge, konsulent, Husdyrinnovation, Foderkæden, Kvæg hos Seges.

Når de seks uger er gået, skal køerne efterfølgende have majs snittet på ni millimeter med almindelig corncracker i tre uger - dernæst starter hele forsøget forfra for at sikre validiteten.

»Noget tyder på, at shredlage-crackeren er bedre til at knuse kernerne. Om og hvad det betyder, håber vi at få svar på sammen med en masse andre ting. Ligeledes vil forsøget også føje ny viden til den generelle diskussion om snitlængder«, tilføjer Rasmus Hauge.

Et lignende, tysk forsøg har tidligere ikke påvist forskelle på cracker-metoden, men amerikanske studier har til gengæld vist positive effekter. De danske resultater forventes klar til næste sommer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.