Ny 400 hk prototype: Kører på strøm fra elkabel

John Deere halverer prisen ved at benytte kabel i stedet for on-board batterier til at drive sin GridCon prototype.

John Deere har udviklet en elektrisk drevet traktor, der får energien leveret via et 1.000 meter langt el-kabel.

GridCon prototypen er et led i koncernens jagt på at få el-drevne køretøjer ind i landbruget. Men i modsætning til den 100 pct. batteri-drevne traktor, som John Deere viste i 2016, er der ikke ét eneste batteri på GridCon.

Derfor er prisen blot det halve af, hvad den batteridrevne version koster, vurderer John Deere.

400 heste til 8,5 ton

GridCon er baseret på et eksemplar af John Deeres 6210R-model.

Men den har ingen kabine, eftersom traktoren er 100 pct. førerløs. Skal du styre traktoren manuelt, foregår det via en fjernbetjening.

Foran på traktoren sidder kabelrullen og en robotstyret kran, og netop fordi GridCon er styret via GPS, sørger autostyringen for, at traktoren ikke rammer eller kører over det udlagte kabel.

Under motorhjelmen har traktoren to motorer på samlet 300 kilowatt, svarende til godt 400 hestekræfter.

Den ene motor på 100 kilowatt driver den trinløse AutoPowr-transmission, mens nummer to motor på 200 kilowatt er beregnet til at drive redskaber med - enten via pto, elektricitet eller hydraulik.

På nuværende tidspunkt vejer prototypen omtrent 8,5 ton - cirka det samme som en John Deere 6195R, men altså med dobbelt så megen effekt.

Og ingeniørerne bag GridCon forventer at reducere vægten på traktoren yderligere - ned til 7,5 ton.

Faktaboks

GridCon:

  • 300 kw el-drevet traktor, der får strømmen leveret via et kabel fra en 2,5 kV AC strømforsyning. 
  • Den er bygget over en John Deere 6120R og har en egenvægt på 8,5 ton.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.